Kysymys:

Autoni Picasso, kuten tunnettua, on varustettu Kanarialle sopivalla lämmityslaitteella ja kun vielä koneena on vähän lämpöä tuottava Hdi- moottori, on Webaston asentaminen uuteen autoon varsin perusteltua.

Vaan ojasta allikkoon. Mitä kylmempää sitä pitempään esilämmitystä tarvitaan ja sitä varmemmin akun (72 Ah) varaus laskee alle tason, jolloin auto ei lähde käyntiin. Siispä asennutin verkkovirtalaturin, jota pidän öisin päällä. Vaan ei auttanut. Kun lainasin autoani unohdin sanoa että rajoita se esilämmitys korkeintaan puoleen tuntiin. Sen jälkeen akku ei sitten pitkänkään ajon (270 km) jälkeen jaksanut pyöräyttää autoa käyntiin seuraavana aamuna 25 min esilämmityksen jälkeen (se on kyllä minimi aika -22 asteen pakkasessa) vaikka pikku laturi yön yli töitään tekikin.

Ei kun merkkiliikeeseen soitto ja uutta akkua neuvottelemaan. Vaikka autolla on takuuaika, ei akku kuulu Citroenin maahantuojan mukaan takuun piiriin, koska autossani on lisälämmitin. Helkkari, ei siitä ole kyllä missään mainintaa. Kun kysyin uuden akun hintaa, tarjottiin minulle pokkana 45 ampeeritunnin akkua ja ilman takuuta. Menin tietysti akkuliikeeseen...

Onkos verkkovirralla toimiva lohko & co ainut ratkaisu ja kauankohan pitää ajaa että puolen tunnin Webaston käyttö kompensoituu?
Entäpä syntymäkurja auton oma lämmityslaite, voiko sille tehdä mitään. Nokassa on vaadittava maskisuojus. Keljuttaa kun mukava auto pilataan kehnolla lämmityslaitteella.

Tapio Ketonen:

Aletaanpa purkaa tätä sumaa tuosta lämmityslaitteesta. Valitettavasti sille ei ole jälkikäteen tehtävissä kovin yksinkertaisin keinoin yhtään mitään. Kennon vaihtaminen tehokkaampaan eli paksumpaan ja vaikkapa materiaaliltaan kupariseen voisi tietenkin auttaa, mutta se on jo ns. isompaa työtä. Autosta pitää purkaa aivan liikaa tavaraa, jotta hommassa olisi mitään tolkkua.

Webaston, Eberin tai yleensä polttonestekäyttöisen lisälämmittimen ongelma on sen tarvitsema akkusähkö. Hehkutus, polttonestepumppu, kiertovesipumppu ja lämmityslaitteen tuuletin kuluttavat virtaa aika paljon. Virrankulutusta voi monissa autoissa hieman säätää tuulettimen nopeudella, hitain kuluttaa vähiten.

Kovalla pakkasella on ongelmana, että näin puretun sähkömäärän palauttaminen akkuun on kovin hidas prosessi. Tuo tilanne, eli auto on lämmin mutta ei käynnisty, on valitettavan tuttu useimmille Webaston käyttäjille.

Ilmeisesti tuossa sinun tapauksessasi on kuitenkin käynyt niin, että auto on jäänyt seisomaan akku tyhjänä pitemmäksi aikaa. Se on akun kannalta äärimmäisen vahingollista, ja kylmässä akku saattaa jopa jäätyä. Jäätyminen voi vahingoittaa levyjä ja aiheuttaa akkuun jopa oikosulun. Tuollaisen seikkailun jälkeen toimintakuntonsa menettänyttä akkua ei yleensä saa takuun piiriin, koska käyttö on ollut väärää.

Tyhjentynyt akku pitää saada heti latautumaan, muuten sen levyjen pintaan purkautumisvaiheessa muodostunut lyijysulfaatti alkaa kiteytyä. Kerran kiteytynyt sulfaatti ei enää toimi kuten pitäisi eli hajaannu lyijyksi ja sulfaatti-ioneiksi. Tuo edestakaisin toimiva reaktiohan on juuri se, joka saa akun toimimaan eli varastoimaan ja purkamaan sähköä.

Dieselissä virtaa kuluu käynnistettäessä paljon ilman Webastoakin. Kun esimerkiksi akkutesteissä on monesti mitattu, että kovassa pakkasessa akku ottaa sisäänsä latausvirtaa vain 1-2 ampeerin vauhdilla, niin latausaika voi olla tolkuttoman pitkä. Kyllähän akku ajon aikana myös hieman lämpenee, mutta ajoviima pitää tuonkin aika vähäisenä. Se laturin käyttö öisin kyllä auttaa asiaan ratkaisevasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.