Kysymys:

Minulla on 2003 Toyota Corolla 1.6. Ongelma on moottorin varoitusvalon syttyminen. Ongelmaa on korjattu merkkihuollossa, mutta vika tulee uudestaan. Johtuuko tämä jostain sähköviasta, vaiko onko likaa pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä?

Valo häviää kun auton akusta otetaan miinusnapa irti, mutta valo syttyy kun auto ajetaan normaalilämpöiseksi eli mittari on puolivälissä. Olisin kiitollinen jos osaisit vastata tähän.

Tapio Ketonen:

Huh! Mistähän se johtuu, etteivät ihmiset nykyään osaa kirjoittaa yhdyssanoja yhteen? Tässäkin kysymyksessä oli erikseen kirjoitettuja yhdyssanoja aivan tolkuttomasti! Se peruskoulun suomen opetus taitaa olla peräisin ns. syvältä! Mutta asiaan.

Moottorin vikavaroitusvalon eli MIL-valon (Malfunction Indication Light) syttyminen ei ole vika vaan merkki siitä, että jossakin moottorin ohjausjärjestelmässä on vikaa. Kun merkkivalo syttyy, syystä pitää ottaa selvä viemällä auto mahdollisimman pian paikkaan, jossa on asianmukainen testauslaitteisto. Vikamerkkivalon syttymisen syy selviää vikamuistiin tallentuneesta vikakoodista, jonka kunnollinen testauslaitteisto näyttää suoraan selväkielisenä.

Auton päästöjen omavalvontajärjestelmään eli OBD-järjestelmään oleellisesti liittyvän MIL-valon syttyessä jossakin auton järjestelmistä on havaittu vika, joka saattaa vaikuttaa pakokaasupäästöihin. Vika on valon syttyessä esiintynyt jo kolmessa eri testausvaiheessa, joten se on todellinen eikä satunnainen. Jos vika korjautuu itsekseen, valo sammuu kolmen virheettömän testauksen jälkeen, mutta vikakoodi säilyy muistissa 40 ajosyklin ajan.

Vika voi olla suihkutusjärjestelmässä, sytytysjärjestelmässä tai jossakin muuallakin. Esierkiksi lyhyessä pätkäajossa öljyn sekaan voi joutua bensiiniä, joka huohottimen kautta moottoriin tullessaan saa säätöarvot, lähinnä sopeutusprosentin, muuttumaan niin paljon, että OBD-järjestelmä tulkitsee kyseessä olevan vikatilanteen ja sytyttää valon.

Akkujohdon irrottaminen nollaa vikamuistin, joten autossasi on selvä vika. Kun kyseessä on noin uusi eli takuun alainen auto, kyllä merkkihuollon pitää osata tehdä muutakin kuin vain ruuvailla akunjohtoa. Ikävä ettet kertonut ammattitaidottoman korjaamon nimeä. Vie se autosi sinne pajalle ja vaadi saada selville, mikä vikakoodi muistista löytyy. Käske stten heitä soittamaan maahantuojalle ja kysymään, mitä sen koodin takia pitää tehdä, jos tietoa ei löydy omasta takaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.