Kysymys:

Olen pitkään pelolla odottanut, että koska lehdestä saa lukea seuraavaa: 2 lasta kuollut tai loukk. vakavasti peräänajossa tila-auton taaimmaisilla penkeillä. Etäisyys lapsen selästä ja heiveröisestä niskasta takaluukkuun on riittämätön. Auton keulan ja perän turvallisuuden ero on käsittämätön.

Pieni kaupunkinopeuskin peräänajossa voi olla kohtalokas puhumattakaan massiivisista ketjukolareista. Laittaisitko sinä oman tai naapurisi lapsen näille kuoleman paikoille? Minä en ja en usko että olen ainoa.

Voisiko aiheesta tehdä jutun miten turvallisuutta voisi parantaa näissä "takakonttipaikoissa" tai jopa testin vaikka jollain lunastetulla tila-autolla jossa perä ehjä. Ihan vaan säästön vuoksi.

Tapio Ketonen:

Autojen vaatimuksiin ei kuulu minkäänlaisia testejä peräänajojen varalta. Pienimmän luokan henkilöautoissa tilanne takapenkillä on aivan sama tai jopa pahempikin perän ja koko auton kevyen rakenteen takia.

Yllättävän vähän noita vakavimpia peräänajoja silti on tapahtunut. Jo vuosia sitten Tuulilasin Kuukauden shokissa käsiteltiin Saariselän tienoilla Lapissa sattunutta tapausta, jossa tila-auton kuljettaja hätääntyi vastaantulleen auton (lumiauran?) nostattamassa lumipöllyssä ja teki äkkijarrutuksen. Perässä tulleen pickupin kuljettaja oletti, että normaaliin lappilaiseen tapaan auto olisi jatkanut menoaan moisesta säikähtämättä.

Siinä törmäyksessä kuoli tila-autosta matkustajia, lukumäärää en muista. Joka tapauksessa kuolleet olivat takaistuimilla, ja jutussa kiinnitettiin huomiota Chevrolet Trans Sportin peräosan kevyeen rakenteeseen. Tilannetta pahensi se, että törmääjä oli raskas pickup, henkilöauto on kevyempi ja usein myös matalampi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.