Kysymys:

Minkälainen vaikutus nykytekniikalla on moottorin kestävyyteen isoilla kierrosluvuilla. On tullut markkinoille autoja(audi RS4) joissa maksimitehon kierrosluku 8500r/min ja joitakin muitakin.

Joskus luin juttua autourheilusta ja siellä vertailua moottorin kestävyydestä/kierrosluvusta ja se väheni dramaattisesti kierrosten noustessa. Olemmeko menossa moottoreissakin ns. nopeaan kiertoon? Ahdetuissa bensakoneíssa kierrokset ovat paljon matalimpia. kummat pitkäikäisempiä?

Tapio Ketonen:

Kyllähän mooottorin rasitukset nousevat huimasti kierrosten noustessa. Kestävyys on kuitenkin ennen kaikkea mitoituskysymys. Jos rasitukset otetaan suunnitelussa ja mitoituksessa riittävästi huomioon, kestävyys ei välttämättä ole tavallista huonompi.

Suurilla kierroksilla ennen kaikkea voitelu joutuu koville. Mäntien nopeus nousee suureksi, jolloin voitelu männänrenkaiden ja sylinterien seinämien välissä on tosi koetuksella, samoin nokka-akselien ja venttiilinpainimien välissä.

Audi RS4 on erikoismalli, jonka suunnittelun lähtökohtana on ollut suuri teho. Kestävyys on kääntäen suhteessa kuormitukseen, eli jos moottoria rasitetaan jatkuvasti äärimmilleen, sen kestävyys on merkittävästi heikompi kuin kevyemmin kuormitettuna. Normaalissa ajossa tällaista huipputehoista moottoria on kuitenkin vaikea kuormittaa kovin pitkään aivan äärirajoille, joten ainakaan maantieajossa moottori tuskin hajoaa kovin varhain.

Turbon avulla saadaan moottori polttamaan sama bensiinimäärä paljon pienemmällä käyntinopeudella. Alemmilla kierroksilla voidaan palamiskaasujen paisuminen käyttää tehokkaammin hyödyksi, joten suuria kierroksia ei tarvita. Toki kyllä niitäkin voidaan käyttää, kuten Formula ykköset ennen vanhaan turbokaudella osoittivat.

Kummat pitkäikäisempiä? Jälleen mitoituskysymys, turbojen kohdalla lisäksi käyttökysymys. Turbo on arka väärälle käytölle. Se kaipaisi kovan rasituksen jälkeen kevyempää jäähdytyskäyttöä ennen moottorin pysäyttämistä. Jos tämä laiminlyödään, turbon laakerointi vaurioituu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.