Kysymys:

Onko todella niin, että diesel henkilöautot jotka on muutettu vastaamaan pakettiautoveroluokkaa, ovat todella lopullisesti muutettu takaisin henkilöveroluokkaan?

Kysyn tätä siksi, että kannattaako nyt kiirehtiä katsastamaan autoa takaisin henkilöautoksi, vai onko pienintäkään toivoa siitä, että valtio antaisi jo muutettujen autojen olla pakettiautoluokassa?

Tuntuu vain niin epäoikeuden mukaiselta kun kuitenkin on toiminut lain ja asetusten mukaisesti?

Tapio Ketonen:

Niin kauan kuin maan hallitus ja eduskunta ovat sitä mieltä, että henkilöautoja pitää verottaa raskaammin kuin pakettiautoja, on tietenkin myös pidettävä huolta siitä, että raja näiden välillä on selkeä. Pakettiauto on tavarankuljetukseen tarkoitettu auto, henkilöautolla kuljetetaan ensisijaisesti ihmisiä.

Teknisten vaatimusten muuttuminen mahdollisti käyttövoimaveron kiertämisen muuttamalla henkilöautoja pakettiautoiksi, vaikka niitä todellisuudessa edelleen käytettiin henkilöautoina. Eiköhän suunnilleen jokaiselle normaalijärjellä varustetulle ollut päivänselvää, että veron kiertäminen tullaan lopettamaan. Yhtä päivänselvää on, ettei veronkierrolle avata uutta mahdollisuutta ainakaan sellaisessa muodossa kuin se juuri lopetettiin.

Toki voitaisiin siirtyä myös monissa maissa käytettyyn järjestelmään, jossa kaikista autoista peritään sama vero. Se olisi kuitenkin yrityselämälle aika raskas ratkaisu.

Se henkilöautoksi katsastaminen kannattaa laskea tarkkaan. Joissakin tapauksissa pakettiauton vakuutus on edullisempi, joten muutos ei kannata. Aika harvoinhan Suomessa saisi ajaa henkilöautollakaan yli sataa. Koko ajan rajoituksia hissataan alaspäin, talven jäljeltä jäi taas sadoille kilometreille 80 km/h rajoitus, ja moottoriteilläkin 120 on harvinaisempi kuin pari vuotta sitten.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.