Kysymys:

Olisin alkamassa tuomaan japanista käytettyjä autoja. Olisin kiinnostunut minkälaisia ovat esteet tuoda auto(1990-97) EU:nulkopuolelta. Olen tuomassa pian kokeeksi Nissan 300zx:n. Minusta olisi hienoa jos osaisitte neuvoa koska japanissa autot on edullisempia kuin saksassa.

Tapio Ketonen:

Hyvä neuvo: Unohda koko juttu!

Japanissa myydyt autot ovat aivan erilaisia. Tärkein este on, etteivät ne täytä EU:ssa tuolloinkaan voimassa olleita vaatimuksia - tai niille ei ainakaan ole saatavana todistusta siitä, että ne täyttäisivät vaatimukset. Autoille on ollut jo pitkään olemassa iso pinkka vaatimuksia, jotka niiden on täytettävä. Näille on tyypillistä, että Euroopassa on omat vaatimukset, Japanissa omat ja USA:ssa omansa.

Esimerkiksi päästövaatimukset ovat erilaiset, samoin törmäysturvallisuutta koskevat vaatimukset. Euroopassa vaaditaan valoiltaja heijastimilta sekä ikkunoilta E-hyväksynnät, joita Japaniin myytävissä ei ole.

Todellisuudessa erot eivät liene kovin merkittävät, mutta kun asiasta vaaditaan viralliset tutkimuslaitoksen paperit, niin tuo estää käytännössä japanilaislähtöisten autojen rekisteröinnin Suomeen tai ylipäänsä useimpiin Euroopan maihin. Tiedän, että jossakin vaiheessa Irlantiin tuotiin melkoisesti autoja Japanista, mutta sekin lienee jo loppunut. Yksi haitta on sekin, että Japanissa ohjauspyörä on oikealla. Tällaisen auton rekisteröiminen Suomeen vaatinee ylimääräistä paperisotaa.

Tuon kauden autot Japanissa olisivat kyllä tosi halpoja, sillä käytännössä ne joudutaan romuttamaan. Japanissa vaaditaan tekemään autoihin tietyn iän jälkeen saman tapaisia kategorisia osien uusimisia kuin lentokoneissa on tapana. Jarruputkistot, tukivarret ym. menevät uusiksi, ja koska uudet autot ovat edullisia ja työ kallista, isoissa remonteissa ei ole juurikaan mieltä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.