Kysymys:

Kävin koeajamassa mazda 323 vm.1991 1,3l ruisku koneella. Auto oli kaikin puolin siisti ja huoltokirjassa oli merkinnät aina näihin päiviin asti. Ajettu oli 285 tkm.

Kaikki pelasi hienosti, mutta moottorin käyntilämpötilan mittari nousi ajon aikana keskikohdan ja maksimilämmön väliin eli siis reilusti keskikohdan yläpuolelle, lähemmäs maksimia kuin normaalilämpöä. Myyjä tietenkin väitti, että se on täysin normaalia, mutta pikkusen epäilyttää. Onkohan kansi(pahvi) vikaa, termostaatti viallinen vai osaako Herra Ketonen kertoa onko tuo normaalia/vaarallista?

Tapio Ketonen:

Lämpömittarin neulan asento ei vielä kerro oikeastaan mitään muuta kuin että mittari toimii. Mittarissa ei ole asteasteikkoa, ja vaikka olisikin, se pitäisi kalibroida.

Jos lämpömittari nousee tavallista korkeammalle ja pysyy siinä asennossa vakaasti, mieleen tulee ensiksi, että autoon on asennettu tavallista kuumemmassa avautuva termostaatti. Mutta kuten sanottu, lämpötila pitäisi mitata jollakin tarkalla mittarilla, jos tuosta halutaan saada selvyys.

Kannentiivisteen kunnon selvittämiseksi suosittelen teettämään kannen vuototestin vaikkapa katastusasemalla, joka tarjoaa Autotohtorin palveluja. Samalla autoa voisi katsoa muutenkin ja varmistua sen kunnosta. Vuototesti tehdään siten, että moottorin käydessä vedetään joko jäähdyttimen yläsäiliön tai paisuntasäiliön ilmaa reagenssinesteen läpi. Tuossa ilmassa olevat palamiskaasut värjäävät nesteen, ja tämä paljastaa vuodon olemassaolon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.