Kysymys:

Suomessa taitaa vieläkin olla tapana nyppiä huonoista talvirenkaista nastat pois ja ajaa niillä kesä tai pari. Miten näiden renkaiden ominaisuudet poikkeavat oikeista (uusista) kesärenkaista esimerkiksi jarrutusmatkan, vesiominaisuuksien ja kuivalla asfaltilla ajamisen suhteen?

Tapio Ketonen:

Poikkeavat niin paljon, ettei niitä kannattaisi laittaa auton alle lainkaan. Tärkein perusero on, että talvirenkaan runkorakenne on veltompi, joten auto ei ohjaudu yhtä tarkasti kuin kesärenkailla. Talvirenkaan runkorakenne pyrkii pehmentämään auton ja tien välisiä suunnanmuutoksia, koska liukkaalla liian terävät ohjausliikkeet saisivat renkaat liian helposti menettämään pidon. Tämä valitettavasti heikentää ohjautuvuutta, ja kesäkelillä tämän huomaa.

Vesiliirto-ominaisuuksiltaan talvirengas on kesärengasta parempi, kunhan urasyvyyttä on riittävästi. Kuluneena, kuten tuollainen nypitty rengas yleensä jo on, se ei ole kovin hääppöinen. Toki väljempien uriensa ansiosta se tällöinkin yleensä saattaa olla hieman parempi kuin kesärengas, jossa on saman syvyiset urat.

Märkäpito on todennäköisesti heikko, koska kuluneen renkaan särmät ovat harvassa, ja juuri ne särmät pyyhkivät tietä puhtaaksi jarrutettaessa. Kumiseos tosin on pehmeää, mutta silti vanhoilla talvirenkailla saavutetaan yleensä kaikissa olosuhteissa heikommat jarrutustulokset kuin kesärenkailla.

Kuivalla asfaltilla vanhat talvirenkaat saattavat olla äänekkäämmät, mutta pahin ongelma on kuitenkin tuo alussa mainittu runkorakenteeesta johtuva velttous. Juuri sen ansiosta auto tuntuu kesäpyörien asentamisen jälkeen niin hyvältä ajaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.