Kysymys:

Jos ainoana kriteerinä pidetään mukavuutta ja erityisesti hiljaisuutta (jyristävyyttä karkeilla pinnoilla), niin onko saman valmistajan, mutta eri nopeusluokkien kohdalla havaittavia eroja? Esim. Conti tarjoaa Premiun Contact -rengastaan sekä H että V luokkaan. Miten esim. Nokian H ja V suhtautuvat toisiinsa?

Kokoni olisi 205-60-16 ja autossani valitettavasti häiritsevin ominaisuus on juuri tuo jyrinä. Oletteko asiaa vertailleet ja minkälaisin tuloksin? Keskustelupalstoja lukiessa asia tuntuu olevan erityisen laajalti mielenkiintoa herättävä, joten oletteko ajatellet käsitellä sitä laajemminkin?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa V-luokan renkaan runkorakenne on kovempi kuin H-luokkalaisen, mutta tämä ei silti takaa, että rengas jyristäisi vähemmän. Tuon jyrinän syntyminen on sikäli hankala ilmiö, että se on Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa täysin tuntematon. Pohjoismaissa eli lähinnä Suomessa ja Ruotsissa se häiritsee monilla autoilla ajamista.

Valitettavasti Suomi ja Ruotsi ovat niin pienet markkina-alueet, että valmistajat eivät viitsi niiden takia urhata muutama miljoonaa euroa akustiikkatutkimuksiin saadakseen tuon jyrinän pois autoista. Jos se häirisisi isoilla markkinoila, asia olisi toinen.

Auton sisämelu ja sen syntyminen ovat hyvin monimutkainen ilmiö. Perusvärähtely tulee tietenkin renkaiden kautta koriin, mutta häiritseväksi sen tekee vasta jonkun paikan joutuminen resonanssiin ja alkaminen värähtelemään voimakkaasti. Se paikka voi olla auton katto, sivukotelo tai jokin muu osa. Ilman laajoja mittauksia ja kokeiluja värähtelyistä syntynyttä sisämelua ei saada poistetuksi. Äänieristeiden lisääminen tuo avun äärimmäisen harvoin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.