Kysymys:

Omistan Hyundai Elantra 2.0 GLS vm.2004 manuaalilaatikolla, ajettu vasta alle 10 tkm. Muuten soiva peli, ainoa kauneusvirhe on se, että pakki ei mene aina heti silmään, vaan haraa vähän vastaan, ollut uudesta asti samanlainen.

Vilkaisin tuonne Hesarin Autojen tyyppivika-palstalle (www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1054), ja näyttää elantrassa olevan synkronointivikoja. Minkäslaisia nuo sykronointiviat ovat yleensä noissa elantroissa olleet? Onko minulla mitään syytä huolestua, kun muuten siis hyvin toimii?

Tapio Ketonen:

Peruutusvaihde ei yleensä ole lainkaan synkronoitu, joten synkronointiviasta ei ole kysymys. Synkronoinnin huono toiminta paljastuu yleensä siten, että vaikka kytkin on painettu pohjaan, vaihde rusahtaa kytkettäessä. Mutta kyseessä siis ovat eteeenpäinajovaihteet. useimmiten kakkonen.

Pakin huono kytkeytyminen voidaan osin lukea uutuudenjäykkyydeksi. Se kun kytketään kaikista muista vaihteista poiketen siirtämällä suorahampainen hammaspyörä siirtämään voimaa yhden ylimääräisen hammaspyörävälityksen kautta. Näin ajosuunta saadaan muuttumaan. Pakin synkronointi ei ole tarpeen, joskin muistakseni esimerkiksi BMW on sitä harrastanut.

Pakin kankeus siis ei anna aihetta minkäänlaiseen huoleen. Jos se ei kytkeydy, niin nosta hieman kytkintä, paina se uudelleen alas ja runttaa pakki päälle. Silloin pitäisi mennä.

No, otetaan sentään sen verran pakkia, että voihan syynä olla myös vaihteensiirtomekanismin väärä säätö. Jos vaijerit ovat väärin säädetyt, eikä vivusto pääsekään aivan oikeaan asentoon, silloin mekanismi kanittaa tavallista enemmän. Kannattaa kysyä asiaa samalla kun käyt huollossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.