Kysymys:

Olen vaihtamassa 'sikapitkää' Hiacea pienempään ja ketterämpään kulkijaan. Vaihtiksina voisi olla diesel Citroen/Peugeot/Opel/Rellu pakettiautot, ns. koppiautot, joiden kuljetustilat riittäisivät nykyiseen tarpeeseen. Näitä koppiautoja löytyy käytettynä suht runsaasti penkillisiä pakettiautoiksi rekisteröityjä mutta varmaa tietoa ko. autojen tulevasta käyttövoimaverokohtelusta ei tunnu olevan kellään.

Onko teillä tietoa miten penkillistä koppipakua tullaan verottamaan? Onko joku tietty vuosi, jota vanhemmat pysyvät pakettiautoina vaikka niissä olisi penkit? Entä mistä asti joutuu takautuvasti (? todella outoa) maksamaan henkilöauton käyttövoimaveroa - joka käsittääkseni on reilusti suurempi kuin pakun - pakettiautoksi rekisteröidystä penkkipakusta?

Olen saanut niin monenlaisia vastauksia asiaan, että olen harkinnut vaihtoehdoiksi myös Jumpy/Expert/Scudoa.

Mikä olisi 'varmin' ratkaisu? En haluaisi pakettiauton hankittuani saadakkin siitä henkilöauton käyttövoimaverolappua jatkossa. Etsin siis nimenomaan pikkupakua, mitä muita ratkaisuja olisi tarjolla hintaluokassa alle 10 000 e. Ja vielä, kummat mallit (kopit / aidot Jumpy-kokoluokan pakut) säilyttävät paremmin arvonsa?

PS. Ketosen vastausarkistossa on varmasti satoja hyviä vastauksia, mutta eihän niitä kukaan jaksa kaikkia selata. Oisko mahdollista saada niihin jonkinlainen indeksi/hakemisto?

Tapio Ketonen:

Varma tieto on ollut olemassa jo vuoden alusta, jolloin ajoneuvoverolakia täsmentävä muutos astui voimaan. Jos pakettiautossa on istuimia muualla kuin kuljettajan vieressä, silloin autosta menee sama käyttövoimavero kuin henkilöautosta. Tällainen auto luokitellaan kaksikäyttöautoksi.

Kyseessä ei ole mikään takautuva vero, verotuskäytäntö vain muuttui vuoden vaihtuessa. Jos ostat auton, käyttövoimaveron ja ajoneuvoveron joudut maksamaan siitä päivästä alkaen, jolloin auto siirtyy hallintaasi. Siihen saakka vero on edellisen haltijan ongelma - kunhan vain hän on sen maksanut. Ellei häneltä sitä saada, silloin sen joutuu maksamaan auton uusi haltija. Kannattaa siis varmistua, että verot on maksettu, kun ostat auton.

Verotuskäytäntö on oikeastaan aika luonteva ja selkeä. Jos kyseessä on tavarankuljetusauto, silloin käyttövoimavero on halvempi. Jos auto on todellisuudessa henkilöauto (koskee myös pakua takapenkein), niin silloin käyttövoimavero lasketaan kalliimman taksan mukaan. En ymmärrä miksi veroa pitäisi voida kiertää.

Jos auton tavaratilassa on autoverolaissa määritellyt tilapäisistuimet, siis selkämenosuuntaan ja niin edelleen (tilavuutta vähintään 7 kuutiota jne.), tällaisen pakun vero on edelleen se halvempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.