Kysymys:

olen suunitellut 2 vuotta sitten saksasta tuodun v40 volvon ostoa.onko hyviä vinkkejä kuinka saada selville kilometrien,huoltojen, ns:muiden tietojen, onko auto mahdollisesti kolaroitu joskus jne jne jne! tarvitttais nyt hyviä vinkkejä!! ja muita hyviä neuvoja tuonti auton ostossa!

Tapio Ketonen:

Käytetty auto on aina käytetty auto, oli sitä sitten käytetty Saksassa tai Suomessa. Ei ole muuta keinoa kuin tarkastaa auto erittäin huolellisesti. Kolarikorjauksen jäljet kyllä löytyvät, jos autoon on sellainen tehty.

Esimerkiksi kolaroinnin osalta Suomessa käytetty auto ei ole mitenkään selkeämmin merkitty. Toki jos auto on mennyt lunastukseen, rekisteritietoihin yleensä tulee merkintä edellisestä rekisteritunnuksesta. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Tiedän ainakin yhden vakuutusyhtiön lunastaman auton, jota ei poistettu rekisteristä. Pahoin vaurioitunut auto korjattiin kuntoon ja saatiin liikenteeseen, edes katsastus ei ollut tarpeen. Ja jos kerran on olemassa yksi sellainen auto, jonka tiedän, niin on hyvä syy olettaa, että sellaisia, joista en tiedä, on aika monta.

Auton huoltohistorian selvittäminen on aina hankalaa, ja mitä vanhempi auto, sitä hankalampaa. Väärennettyjä huoltokirjoja esiintyy Suomessakin, mutta kyllähän merkkiliikkeen leimoilla varustettu huoltokirja sentään useimmiten on aika luotettava asiakirja.

Autokauppiaat varoittelevat saksalaisten autojen väärennetyistä mittarilukemista. Se on valitettavasti arkipäivää etenkin vanhimpien autojen kohdalla. Jos esimerkiksi diesel-Mersu on yli 15 vuotta vanha, ja mittarissa on alle 200 tuhatta, niin kyllähän hälytyskellon pitäisi soida. Saksassakaan ei dieseliä osteta aivan pieneen tarpeeseen, kyllä 20-30 000 km vuodessa on minimi, vuosivero on ollut sen verran kallis.

Jokainen omistajanvaihdos lisää mittarinruuvauksen todennäköisyyttä. Jos auto on myynnissä katuvarressa tai trokaritarhassa, sen matkamittari ei ole lukemiltaan yhtä luotettava kuin merkkiliikkeessä myytävässä autossa. Toki merkkiliikkeissä ei myydäkään vanhoja ja halpoja autoja. Tässäkin suhteessa tilanne on samanlainen Saksassa kuin Suomessa. Etenkin pääkaupunkiseudulla merkkiliikkeet keräävät halvat autot erikseen ja myyvät ne erissä jobbareille.

Saksasta tuodut autot ovat yleensä koriltaan paremmassa kunnossa kuin Suomessa käytetyt. Tämä johtuu siitä, että Saksassa ei ajeta sorateillä. Toisin kuin yleisesti luullaan, suola ei Suomessakaan ole autojen ruostumisen kannalta ongelma. Ruostumisen tärkein syy ovat soran ja hiekan aiheuttamat maalivauriot. Kun maalipintaan tulee vaurio, ilman happi pääsee vaikuttamaan suojaamattomaan peltiin, ja siitä se ruostuminen alkaa. Toki suola ja kosteus kiihdyttävät tätä prosessia.

Tämä saksalaisauton etu kuitenkin haaskataan pian, jos autolle ei tehdä ruosteenestokäsittelyä. Sora- ja hiekkasuihkut rikkovat pian maalipinnan.

Jos autolla on tuonnin jälkeen ajettu Suomessa pari vuotta, se on ainakin merkki siitä, että ajokki on tuotaessa ollut kunnossa. Parin vuoden käytössä autoon voidaan huonossa hoidossa saada jo merkittäviä vaurioita, joten auton historia Suomessa on jopa tärkeämpi kuin Saksan ajan historia.

Kaupankäynnin kannalta on oleellista, että myyjä kertoo auton olevan tuontiauton. Tämä vaatimus perustuu aiheesta käytyihin oikeudenkäynteihin ja on sinänsä oikein, eihän auton historiaa voida salata. Asia toki selviää auton asiapapereista ja rekisteritiedoista, mutta Suomessa ostajalla on oikeus olla tyhmä ja tietämätönkin. Niinpä tuntuu epäloogiselta, ettei meillä vieläkään myyjän tarvitse kertoa, että auto on esimerkiksi ollut käytössä autokoulussa, lähettifirmassa, taksissa tai poliisiautona. Riittää, että auto on ollut koko käyttöikänsä Suomessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.