Kysymys:

Tuossa 2001 mondeon 1.8 koneessahan on määritelty tietty venttiilin välys ohjekirjan mukaan ja huollon mukaan siinä on palasäätö, mitä tuo tarkoittaa ja meinaako se moottorille aika pitkää käyttöikää kun venttiilejä voi säätää? Autolla on ajettu 200tkm ja moottorin ääni on vähän muuttunut uudesta ja kuulostaa että välys on vähän kasvanut uudesta. Kannattaako sanoa huollossa että tarkistavat venttiilinvälykset?

Tapio Ketonen:

Kyllähan kaikissa moottoreissa on jonkinlainen venttiilien säätö, mutta useimmissa se on nykyisin hydraulinen, eli nokka-akselin ja ventiilin välissä on osa, jonka pituus säätyy öljynpaineen avulla. Aikaisemmin venttiilien ja paininvivun välissä oli ruuvisäätö, mutta tästä rakenteesta on yleensä luovuttu.

Palasäätö tarkoittaa, että välys säädetään vaihdettavien palojen avulla. Niitä on säätöpalasarjassa eri paksuisia, yleensä 5/100 mm välein. Välykset mitataan rakotulkilla, ja jos on tarpeen, pala vaihdetaan paksummaksi tai ohuemmaksi. Palan vaihtamisessa tarvitaan erikoistyökalu, joten palasäätöisen moottorin venttiilejä ei voi säätää kotikonstein, tai ainakin se on hankalaa.

Palasäädöllä on paljon etuja. Sen säädöt eivät muutu kuten ruuvisäädön, koska isokokoinen karkaistu pala ei käytössä kulu. Hydraulisäätöjen ongelma on, että ne vanhemmiten tuppaavat jumittumaan, ja välys jää liian suureksi. Kun hydraulisäätöisen moottorin venttilit alkavat kalkattaa, tilanteen korjaamiseksi on yleensä sytä uusia kaikki venttiilinpainimet, ja sille kertyy hieman hintaa.

Ei ole mikään huono ajatus tarkastaa venttiilien välykset, kun kilometrejä on noinkin reilusti takana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.