Kysymys:

Minulla 1,9D Seat Toledo-96 ja siinä on pahasti jarruissa vikaa. Kun siihen vaihdettiin eteen jarrupalat niin heitti jarrut pelaamasta lähes kokonaan. Sitten me vaihdettiin siihen etujarrulevyt kummallekin puolelle kun ne olivat kerenneet kulumaan jo jonkin verran huonojen jarrupalojen takia, mutta ei sekään asiaa parantanut kun vain hieman.

Nyt kun painaa jarrut lukkoon asfaltilla niin ne kyllä toppaa hyvin, mutta kun painaa sievemmin noin 5 kertaa, niin jarrut heittävät pelaamasta kokonaan. Eikä ole auttanut vaikka on ilmattukin jarruja vaikka kuinka monta kertaa. Nestettäkin löytyy. Siispä kysynkin naisihmisenä että missähän se vika nyt on.

Tapio Ketonen:

Jarrupaloja vaihdettaessa pitää aina tutkia vanhojen palojen kulumismuoto sekä levyjen kunto. Jos levyt ovat kuluneet pahasti urille, kosketuspinta jää liian pieneksi, eikä pitoa löydy. Tällöin pitäisi vaihtaa sekä palat että levyt samalla kertaa.

Olisikohan tuossa käynyt niin, että niillä huonoilla levyillä palat olisivat kuluneet omituiseen muotoon, ja kun niille paloille on sitten laitettu uudet levyt, nyt palat ovat kuluneet väärän muotoisiksi, ja taas on huono kosketus? Ensiapu tietenkin voisi olla palojen hiominen suoriksi, mutta en uskalla suositella sitä näin näkemättä. Syy ongelmiin voi olla myös jarrujen väärässä kokoamisessa remontin jäljiltä.

Tuo häviämisilmiö on sen verran vaarallinen juttu, että suosittelen auton viemistä ammattilaisen tutkittavaksi. Muutama kymppi tai vaikkapa satanen on sittenkin aika pieni juttu verrattuna siihen, että mahdollisen jarrujen toimimattomuuden takia auton keula lyhenee metrin mahdollisista pahemmista seurauksista nyt puhumattakaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.