Kysymys:

Välillä puhutaan moottorin ominaiskulutuksesta (g/kWh) ja välillä hyötysuhteesta (%). Olen ymmärtänyt, että hyötysuhdeprosentti kertoo, paljonko energiaa saadaan kampiakselista suhteessa polttoaineen sisältämään energiaan. Mutta kuvaavatko ominaiskulutus ja hyötysuhde täsmälleen samaa asiaa vai onko toisessa mukana jotain energiankuluttajia mitä toisessa ei ole? Siis jos ominaiskulutus tiedetään, voidaanko se muuttaa suoraan kampiakselista saatavaksi hyötysuhteeksi ?

Tapio Ketonen:

Ominaiskulutus ja hyötysuhde kuvaavat periaatteessa samaa asiaa hieman eri tavoin ilmaistuna. DIN-normin 1940 mukainen termi kokonaishyötysuhde on moottorin vauhtipyörältä saatavan työn suhde käytetyn polttoaineen energiasisältöön. Ominaiskulutuksessa käytetty grammamäärä siis on muunnettu energiamääräksi.

Bensiinin energiasisältö eli lämpöarvo on n. 43 kJ/g, dieselin 42,5 kJ/g, eli ero on hyvin pieni. Kun bensiinin tiheys on n. 0,750 g/l ja dieselin n. 0,835 g/l, niin bensiiniä tarvitaan saman energiamäärän saavuttamiseen suurempi tilavuusmäärä, vaikkakin grammamääräisesti vähemmän.

Dieselmoottorin hyötysuhteeksi ilmoitetaan yleensä n. 35 %, bensiinimoottorin hyötysuhde on hieman pienempi, noin 30 %. Nämä hyötysuhteet siis ovat parhaita moottoreilla saaavutettavia. Käytännössä auton moottori pystyy vain harvoin toimimaan edullisimmissa kuormitusolosuhteissa, joten noihin lukuihin ei päästä kuin hetkellisesti.

Dieselmoottorin etu bensiinimoottoriin nähden on sen parempi hyötysuhde osakuormitustilanteissa. Autokäytössä tämä näkyy etenkin kaupunkiajossa. Maantieajossa ja etenkin suurilla nopeuksilla kuormitus on suurempaa, joten siellä diesel ei päihitä bensiinimoottoria yhtä selkeästi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.