Kysymys:

kerroppas missä vika piilee kun vm. 96 toyota carina 1.6E kone pätkii ja käy hieman huonosti etenkin kiihdytettäessä rpm 2000-2600. samassa autossa kytkin myös "ulahtelee" vaihdettaessa nopiasti 1-2-3 vaihteilla. talvella ääni oli huomattavasti kovempi. huollot on tehty ajallaan.

Tapio Ketonen:

Pätkiminen kiihdytyksessä voisi johtua esimerkiksi läpilyönneistä sytytysjärjestelmän korkeajännitepuolella. Kun kaasua painetaan, paine palotilassa kasvaa. Tämä saa aikaan, että kipinän syttymiseen tarvittavan jännitteen pitää nousta korkeammaksi. Se taas lisää läpilyönnin eli oikosulun mahdollisuutta.

Carinassa ei taida enää olla virranjakajaa, mutta virranjakajan kansi on yksi yleisimmistä paikoista, joissa läpilyöntejä esiintyy. Muita voisivat olla esimerkiksi sytytystulpat. Käytetyssä Escortissamme yhden tulpan eriste oli rikki, ja kipinä karkasi halkeamaa pitkin. Osasihan muuten nykiä!

Myös tulpanjohdot voisi olla hyvä uusia, niistäkin kipinä voi päästä karkuun.

Kytkimen "ulahtelu" - jos nyt osaan arvata oikein tarkoituksesi - on aika selvä merkki siitä, että kytkinlevy alkaa olla lopussa. Kun vaihdetaan hätäisesti, koneessa on aika lailla enemmän kierroksia kuin vaihteisto olisi ottamassa vastaan. Niinpä moottoria jarrutetaan kytkimen avulla, ja jos kytkin ei iske heti kiinni kuin yleinen syyttäjä, se luistaa hetken. Tuosta luistosta syntyy ääntä, ilmeisesti tarkoittamaasi "ulahtelua".

Jos haluat säästää kytkintä eli lykätä kytkinremonttia, älä hätäile vaihtamisissa äläkä luistata kytkintä lähdöissä tai vekslailuissa. Toisaalta, jos olet oikein nuuka ja saat kytkinremontin tehdyksi talkoilla jonkun kaverin kanssa, tekemällä kytkinremontin heti voisit päästä pelkällä kytkinlevyn vaihdolla.

Yleensä kuitenkin kannattaa vaihtaa saman tien myös asetelma sekä painelaakeri. Näin ainakin silloin, kun remontti tehdään korjaamolla, koska osien lisäkustannus on pieni verrattuna mahdollisen uuden remontin työkustannuksiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.