Kysymys:

Omistan uuden korimallin Mondeo-farmarin, jonka vakiovarustukseen etupyörien roiskeläpät eivät aikoinaan kuuluneet. Olen hankkinut roiskeläpät varaosana, mutta ennen asennusta pitäisi poistaa helmapellin orastava ruoste sekä korjata maalipinta. Oikeaa maalia saa maahantuojalta pienissä purkeissa mutta miten pohja tulisi käsitellä, jottei ruoste ala muhimaan uuden maalipinnan ja roiskeläpän alla? Vioittunut alue on hyvin pieni ja siksi vian korjauttaminen esim. maalaamossa tuntuu turhan kalliilta operaatiolta.

Tapio Ketonen:

Sama vaiva Rahikaisella, Mondeon etulokasuojien helmoista ovat maalit lähteneet hyvin tehokkaasti.

Ajattelin korjata nuo helmat siten, että ensiksi poistan ruosteet joko hiomapaperilla tai sitten pistemäisellä hiekkapuhalluslaitteella (malli Biltema). Sitten maalaan kirkkaan pellin sinkkipohjamaalilla.

Pienten vauriokohtien maalaamiseen löysin taannoin halpamyymälästä kerrassaan erinomaisen laitteen, pienen kynäruiskun. Sen lasikuppiin kun laittaa fingerporillisen maalia ja puoli fingerporillista tinneriä, korjausmaalaus sujuu oikein siististi. Kun korjattavat kohdat on maalattu kahteen kertaan, ruisku pestään tinnerillä. Sitten säiliöön laitetaan puoli fingerporillista kirkaslakkaa ja neljännes ohennetta. Mondeossani kun on metalliväri, joka vaatii tuon lakan pintaansa.

Koska lokasuojan helma on aika huonosti näkyvissä, ei sitä kannata ryhtyä pakkeloimaan suoraksi. Tärkeintä on, että ruostuminen saadaan pysäytetyksi. Tai eihän ruostumista mikään sinänsä pysäytä, mutta maalaaminen ainakin hidastaa sitä oleelllisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.