Kysymys:

Monesti koeajojen yhteydessä kritisoidaan uusien autojen rengaskokoa ja sen vaikutusta meluun, yleensä mainitaan että pienemmällä koolla pääsisi vähemmällä melulla. Olisiko mahdollista järjestää testi jossa ihan oikeasti näkisi, minkälainen se vaikutus oikeastaan on, vai onko sitä ? Muutama automalli, joissa sitten vakiokoko, sekä rekisteriotteesta löytyvät seuraava pienempi ja suurempi koko. Saisi ns. lihaa luiden ympärille, eikä arvuuttelua. Toiset sanoo että ero on selvä, toiset että ei mitään väliä.

Tapio Ketonen:

En ole nähnyt yhtään asiallista autojen koaajoa, jossa olisi tuollaista väitetty, siis että pienemmällä rengaskoolla melu vähenisi. Eihän se pidä paikkaansa! Sen sijaan korkeampi rengasprofiili saattaisi auttaa. Ei pelkkä vannekoko, oli se sitten 15, 16 tai 17 tuumaa, määrää renkaan eli pyörän kokoa. Siihen vaikuttavat myös renkaan leveys ja poikkileikkaus- eli profiilisuhde.

Ongelma on, että ulkonäkösyistä autoihin asennetaan hyvin matalaprofiilisia renkaita, Niiden matala ilmatila ja jäykkä rakenne johtavat tienpinnan epätasaisuuksen aiheuttamat värähtelyt tehokkaammin koriin.

Korkeammman rengasprofiilin käyttökään ei kuitenkaan läheskään aina vähennä rengasmelua. Äänihän ei tule suoraan renkaista, vaan se syntyy siitä, että renkaista välittyvät värinät saavat rakenteet resonoimaan, ja jokin värähtelevä rakenne saa aikaan sen korvia raastavan melun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.