Kysymys:

Kerrohan hieman ahtimista.
Erityisesti kiinnostaa ns. mekaaniset ahtimet. BWM M5 ja Jaguar S-type R tarjoavat "remmiahdinta" ja Mercedes tarjoaa kompressoria. Mitä eroa näillä on vai onko kyseessä pelkkä markkinointikikka eri nimillä ja mikä toimintaperiaate?

Tapio Ketonen:

Mekaaninen ahdin ja kompressori tarkoittavat samaa, kuten myös Rootin puhallin, jota tyyppinimeä mekaanisessa ahtamisessa yleisimmin käytetystä laitteesta myös käytetään.

Ahtamisessa toimintaperiaate on se, että moottoriin tungetaan enemmän ilmaa kuin se vapaasti imisi. Tällöin voidaan myös polttaa enemmän polttoainetta, jolloin saadaan enemmän tehoa. Tähän pyritään niin mekaanisella ahtimella kuin pakokaasu- eli turboahtimellakin.

Turbo eli pakokaasuahdin käyttää hyväkseen pakokaasujen energiaa, joka menee muuten hukkaan. Ongelmana turbossa on se, että tulikuumat ja vielä osin palavat pakokaasut uumentavat ahdinta liiaksi, ja etenkin aiemmin ahtimen kestävyys oli kovalla koetuksella. Edelleenkin ahdin on laite, joka vaatii oikeaa käyttöä, se on helppo rikkoakin.

Mekaaninen ahdin saa käyttövoimansa moottorin kampiakselilta. Se siis kuluttaa tehoa samaan tapaan kuin laturi, ohjaustehosti, laturi tai vesipumppu. Sen etu on, että pakoaasut eivät kuumenna sitä, joten samanlaista vaurioriskiä ei ole.

Tästä syystä mekaaninen ahdin on tavallisessa henkilöautossa paljon ongelmattomampi ja luotettavampi kuin turbo. Juuri tästä syystä bensiiniturboja ei juurikaan käytetä, dieseleissä sen sijaan turbo alkaa jo olla käytännössä jokseenkin kaikissa.

Mekaanisen ahtimen haittoja on kalliin rakenteen lisäksi suuri tilantarve. Ahtimelle pitää siirtää voima mekaanisesti, ja itse laitekin on turboa kookkaampi. Aiemmin mekaaninen ahdin soveltui ominaisuuksiltaan paremmin autokäyttöön, mutta nykyisin turbon toimintaa on onnistuttu ohjaamaan niin hyvin, että entisaikaan esiintynyt "turbopotku" turbon alkaessa ahtaa oikein kunnolla on onnistuttu tasoittamaan miltei huomaamattomaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.