Kysymys:

Pitääkö paikkansa kuulemani väite,että tietokoneella varustettuihin autoihin ei saa antaa/ottaa apukäynnistysvirtaa. Siis käyttää apukaapeleita. Kuulemani väitteen mukaan ajotietokone saattaa mennä sekaisin.
Jos väite pitää paikkansa, niin miten tällainen auto sitten käynnistetään jos virta on päässyt loppumaan. Katalysaattorilla varustettua autoahan ei saa hinata käymään, näin olen ymmärtänyt. Olen nähnyt myynnissä apukaapeleita "uusien" autojen käynnistykseen, niissä on kait jokin lisäys perinteisiin kaapeleihin verrattuna.

Tapio Ketonen:

Ongelmana virran ottamisessa tai antamisessa ovat mahdolliset jännitepiikit. Niiden riski on aina olemassa apukaapeleita käytettäessä. Piikki voi syntyä, jos kaapeli irtoaa tai muuten vain virrankulku loppuu äkillisesti.

Erityisen tuhoisaa on, jos antava auto on käynnissä, kun autettavaa yritetään käynnistää. Jännitepiikit voivat särkeä elektroniikan ohjausbokseja, ja seurauksena on jopa tuhansien eurojen remontti.

Jos kuitenkin mykistynyt auto pitää saada käyntiin, turvallisin keino on pysäyttää auttavan auton moottori ennen apukaapelien kytkemistä. Tässä on kyllä se haittapuoli, että käynnistäminen ei todennäköisesti onnistu, kun tyhjä akku imee kaiken virran. Startti ei saa tarpeeksi virtaa.

Niistä "uusien autojen kaapeleista" minulla ei ole tietoa. Riittävän paksut johtimet ovat mielestäni ainoa keino niin uusien kuin vanhojenkin autojen käynnistysapuun. Tärkeää on myös varmistaa, että kaapelit varmasti ovat kunnolla kiinni ja pysyvät paikoillaan.

Varsin turvallinen keino on tässä vaiheessa käynnistää auttava auto - se käynnistyy valmiiksi lämpimänä paljon helpommin. Sitten vain jätetään auttaja käymään riittävän pitkäksi ajaksi. Kun autettavan akku on saanut jonkin verran virtaa, sammutetaan auttava ajoneuvo ja käynnistetään autettava. Kaapeleita ei kannata irrottaa aivan heti käynnistymisen jälkeen, jottei syntyisi niitä jännitepiikkejä.

Ja muistetaanpa vielä, että ensiksi kytketään yhteen akkujen plusnavat, sitten yhdistetään autojen korit tai moottorit. Kaapeleita EI siis liitetä kummankaan auton akun miinusnapaan! Tai korkeintaan toisen miinusnapaan, se viimeinen kytkentä pitää tehdä riittävän kauas akusta. Kytkettäessä tai irrotettaessa syntyvä pieni kipinä voi riittää sytyttämään akkua varattaessa mahdollisesti vapautuneen vetykaasun, ja seurauksena on räjähdys, joka roiskii happoa ympäriinsä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.