Kysymys:

Moi, Asia koskee ajovalojen korkeussäädintä. Minulla on nyt autossani valojen säätö mielestäni hiukan erikoinen tai onko sittenkään lain mukaan?
Jos laitan säätimen nolla asentoon(ei siis ole kuormaa autossa mikä laskisi perää) näyttävät ajovalot liian ylös. Eli joudun siis säätimellä laskemaan niitä alaspäin häikäsyn poistamiseksi tyhjänä ajaessani.

Tuleeko katsastuksessa hylky em. tapauksesta, vai miten katsastuksessa valojen korkeussäätö mitataan? Toisin sanoen mitataanko valot säädin nolla-asennossa?

Mondeon "jouluvalot" voitaisiin toteuttaa viksumminkin. Mm. eräässä "itäautossa" lämpötilan laskiessa alle +4:n kuuluu yksi varoituspiippaus ja siinä se...On eri juttu sitten onko siitä(kään) mitään hyötyä :)

Tapio Ketonen:

Kyllähän tuokin on laillinen, kun vain valot säädetään säätimellä kohdalleen. Katsastuksessa mitataan vain valojen sen hetken suuntaus. Säätötarpeen syynä voi olla kuorman lisäksi myös vaikkapa takajousien kuoleentuminen, ja käyttöä vartenhan se nappula autossa on.

Mutta eipä tuo ole vaikea säätää kohdalleenkaan. Säädin nollaan, auto tasaiselle alustalle 5 m päähän seinästä, mitataan valonheittimien keskipisteen korkeus, merkataan seinään (maalarinteipillä!) kohta, joka on 5 cm em. mittaa alempana ja säädetään säätöruuveja ruuvaamalla lähivalojen raja tälle tasolle.

Joissakin autoissa tuo jäätymisvaaran tai alhaisen lämpötilan varoitus on toteutettu siten, että lämpötilanäyttö vilkkuu 3 asteen ja nollan välillä. Varoitus sekin, ja aika lailla vähemmän häiritsevä kuin Mondeon kokotalvinen punavalo.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.