Kysymys:

Toivottavasti tämä ei ole ns. FAQ...
Joissakin autoissa (esim. saksalaisissa) kytkinpolkimen liike on varsin pitkä, kytkin kuitenkin irroittaa varsin vähällä polkimen painamisella.

Onko polkimen 'vajaalla' painamisella haittaa vaihteiston/synkronoinnin kestävyydelle? Vaihteet kuitenkin tuntuvat kytkeytyvän yhtä hyvin ja ääneti, painaa polkimen 1/2-väliin tai pohjaan.

Tapio Ketonen:

Kyllähän se tietenkin voi rasittaa synkronointia enemmän, jos kytkin vetää ja synkronoinnilla joudutaan puoliväkisin muuttamaan kytkinlevynkin nopeutta. Eri juttu sitten, onko asialla käytännön merkitystä. Se riippuu siitä, miten voimakkaasti kytkin vetää.

Pitkä liikerata on tietenkin myönnytys voimantarpeelle. Lyhyt poljinliike olisi tietenkin napakka, mutta koska kytkimen paineasetelmaa vauhtipyörää vasten painavan jousen pitää etenkin nykyisissä varsin suuritehoisissa autoissa olla voimakas, myös jousen kokoonpuristamiseen kytkintä painettaessa tarvitaan paljon voimaa. Sitä taas saadaan lisättyä kasvattamalla polkimen liikettä. Tällöin kevyempikin polkaisu riittää, mutta valitettavasti on polkaistava pitemmälle.

Suosittelen kuitenkin, että vaikka kytkin irrottaakin vähemmällä painamisella, niin ainakin liikkeellelähdössä kykin painetaan aivan pohjaan. Periaatteessa peruutusvaihteen avulla voi kokeilla, miten syvään pitää polkaista, sillä synkronoimaton pakki kyllä valittaa rutinalla, jos kytkin ei ole riittävän hyvin auki.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.