Kysymys:

Kysymykseni koskee Mazda 626 2.0D comprex 5D STW -96. Onko autossa olevalle comprex-ahtimelle ominaista, että se toimii vain alle 2500rpm kierroksilla?

Autoni kiihtyy hyvin matalilla kierroksilla ja alhaisilla nopeuksilla (alle 70km/h), mutta kiihdytettäessä yli 2500rpm tulee kuin "seinä vastaan", ja auto savuttaa mustaa savua aika reippaasti. Kone houkuttelee ajamaan jatkuvasti alle 2500 kierroksella. Kulutus on myös aika korkea, n. 8l/100km seka-ajolla.

Tapio Ketonen:

Comprex-ahdin antaa parhaan potkunsa matalilla kierroksilla. Musta savu on kuitenkin aina merkki siitä, että kone ei saa tarpeeksi ilmaa. Epäilenkin, että autosi ilmansuodatin on tukossa.

Myös korkea kulutus on merkki siitä, että jotakin on nyt vinossa. Ellei vika ole suodatinpanoksessa, ilmaputki voi olla muuten tukossa. En sitten tiedä, miten arka Comprex- eli paineaaltoahdin on tukkeutumaan. Siellähän pakokaasut ja imuilma seikkailevat samoissa solapyörän solissa, ja jos sinne on kertynyt runsaasti karstaa, solapyörä voi periaatteessa tukkeutua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.