Kysymys:

Itselläni on Nissan Primera 11/-00 ja 100 000 ajettu. Pohjassa on jos alkavaa ruostetta ja sain vihjeeksi käsitellä sen pellavaöljyllä. Mikä taika siinä on ja mitä sillä saavutetaan?

Mitä tarkoittaa ns. otsoni-käsittely auton puhdistuksessa ?

Tapio Ketonen:

No joo, kyllähän tuon ikäinen Nissan on jo aika hyvässä ruostumisen alussa. Pellavaöljyn käytössä on järkevää periaate. Pellavaöljy näet imeytyy tehokkasti puuhun ja myös ruosteisiin metallipintoihin. Mutta silti jättäisin sen pois auton ruosteenestosta.

Aivan sama vaikutus mutta tehokkaampana ja pitkäikäisempänä saavutetaan sumuttamalla ruostuneisiin pintoihin voimakkaasti ohennettua kotelosuoja-ainetta. Ohentamisella saavutetaan se etu, että suoja-aine imeytyy mahdollisimman hyvin ruosteen sisään. Se ei tunkeudu ruosteen läpi, koska ruoste on tiukasti kiinni metallissa ja alkaa portaattomasti, mutta jos suoja-aine saadaan tarttumaan kiinteään ruosteeseen hyvin, se ajaa miltei saman asian kuin oikeaan aikaan tehty käsittelykin.

Ruosteen torjumisessa pyritään estämään ennen kaikkea ilman hapen pääsy metallipintaan. Ruostuminenhan on raudan yhtymistä happeen. Kun pinta peitetään mahdollisimman tiiviillä kalvolla, jo alkanutkin ruostuminen pysähtyy tai ainakin hidastuu merkittävästi.

Minä tekisin tuossa tilanteessa siten, että ensiksi pesisin alustan todella hyvin ja huolellisesti. Kun se on kuivunut, hankaisin kaikki ruosteiset paikat teräsharjalla, jotta irtoruoste lähtisi pois. Sitten ruiskuttaisin sitä ohennettua kotelosuoja-ainetta muutamaan kertaan ja aina välillä odottelisin hetken liuottimen haihtumista. Kun ruostekohtiin on saatu peittävä suoja-ainekerros, antaisin sen kuivua kunnolla ja ruiskuttaisin sitten pinnalle paksumpaa alustasuoja-ainetta suojaavaksi kerrokseksi.

Tärkein lopuksi: Ethän sitten unohda, että myös kotelorakenteet pitää käsitellä? Näkyvä ruoste on loppujen lopuksi aika merkityksetöntä. Paljon pahempi asia on kotelorakenteissa ja niiden saumoissa piileva ruoste. Nissanin tai Toyotan koreihin ei tehdä tehtaalla ruosteenestokäsittelyä oikeita kotelosuoja-aineita käyttäen, suojaus on pelkän pohjamaalauksen varassa. Yksikin suojauskäsittely, mieluimmin jo uutena tehtynä, jatkaa aivan oleellisesti korin ikää.

Otsonikäsittelyllä pyritään puhdistamaan auton sisäilmaa. Jos autossa on esimerkiksi tupakoitu, savuhiukkaset ovat tunkeutuneet kaikkialle auton verhousmateriaaleihin. Niiden poistaminen on työn ja tuskan takana. Otsonilaitteilla pyritään tuottamaan sisätilaan otsonimolekyylejä (O3), jotka ovat epästabiileja. Otsoni luovuttaa helposti "ylimääräisen" happiatominsa, joten se reagoi myös epäpuhtauksien kanssa.

Otsonikäsittelyssä kierrätetään otsonipitoista ilmaa auton sisällä. Käsittely vähentää autossa vallitsevaa pahaa hajua, mutta vuosikausien kuluessa pinttynyt savunhaju ei kyllä täysin lähde yhdellä käsittelyllä, niitä tarvitaan mahdollisesti useampiakin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.