Kysymys:

Katselin n. 35000km ajettua vm. - 03 Toyota Corolla Terra HB:iä ostomielessä. Alustaa en ole vielä päässyt muutoin tutkimaan, mutta takarenkaan etupuolelta näkyvässä tukivarressa on maallikon silmään aika paljon ruostetta ottaen huomioon vähäiset kilometrit. Corollan suojaamattomia alustarakenteitahan moititaan mm. www.vibilagare.se -sivustolla. Mikä käytännön merkitys näin alkaneella ruostumisella tukivarsissa on, jos ajatellaan että käyttäisin autoa n. 4 vuotta? Mitä ruostumiselle on tehtävissä?

Tapio Ketonen:

Tukivarsi on niin paksua rautaa, ettei sen pinnassa ruoste haittaa mitään. Ongelmia sen sijaan ovat Corollassa alustan kaikki muut pinnat ja kotelot. Kun alustaan ei ole tehty tehtaalla mitään kunnollista käsittelyä pohjamaalausta lukuun ottamatta, ruostuminen pääsee aika pian alkuun.

Kyllä se maali sen verran ruostetta pitelee, ettei tilanne vielä ole huono. Ja jos todella aiot pitää autoa vain neljä vuotta, niin noin lyhyenä aikana se ei kaipaa kuin bensaa tankkiin ja ehkä joskus huoltokäynnin. Mutta jos haluat, että auto säilyttää arvonsa ja on ajokunnossa vielä ensi vuosikymmenen lopullakin, niin se kannattaa viedä heti hankkimisen jälkeen ruosteenestokäsittelyyn.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.