Kysymys:

Hei. Olen harkitsemassa dieselin hankkimista. Ajokilometrejä tulee vuodessa n. 50-60 000. Tarjolla olisi vm -94 Mersu 250 diesel automaattivaihteistolla. Paljonko kys. auto kuluttaa? Viekö automaattivaihteisto enemmän polttoainetta kuin manuaali?

Auto on tuotu Saksasta ja ajettu alle 50 000 km, millaisia vikoja tässä mallissa on odotettavissa? Paljonko tästä autosta kannattaa maksaa?

Tapio Ketonen:

Kyllä diesel-Mersu noilla kilometreillä voisi olla aika järkevä hankinta. Kylllähän automaatti voi kuluttaa hieman enemmän kuin manuaali, mutta maantieajossa eroa ei juurikaan synny. Auto vie aina sen mitä tankkiin laitetaan, ja kokoluokka sanelee litramäärän. En ryhdy tutkimaan, mitä Mesen pitäisi viedä, ttki itse jostakin vanhoista lehdistä tai taulukoista.

Jos nitä kilometrejä todellakin on mittarissa alle 50 000, niin odotettavissa on ainakin, että noin julmetusti ruuvattu mittari voi paukahtaa!

Käytä nyt hyvä mies edes hieman järkeäsi! Saksassa on tilanne ollut täsmälleen sama kuin SUomessa, ettei kukaan osta dieselautoa seisottaakseen sitä sitten peökästään tllissa tai parkkipaikalla. Auto on 11 vuotta vanha, joten mittarinlukeman oikeellisuus on yhtä todennäköistä kuin se, että joku tuntematon haluaisi lahjoittaa sinulle uuden Mersun.

Mutta jos sinulta jäikin viestistäsi yksi nolla pois, eli kilometrejä on vajaat 500 000, niin ensinnäkin silloin auto on tosi harvinainen Saksan tuontiauto. En ole ennen kuullut, että sieltä olisi kukaan tuonut sellaista Mersua, jonka mittarissa on yli 300 000 km, jo yli 200 000 km ajetutkin alkavat olla harvinaisia. Mersujen matkamittarilukemiin ei aina kannata luottaa Suomeen uutenakaan tuotujen kohdalla, Saksasta uitetuissa ei sitäkään vähää.

Sinänsä 94-mallinen eli 124-sarjan Mersu on mielestäni viimeinen kunnollinen Mersu. W124 on aika monen mielestä paras koskaan suursarjatuotannossa ollut automalli. Jos autoa on huollettu kunnolla, tuo 500 000 kilometriä ei ole autolle vielä edes puolimatkan pysäkki.

Koneet noissa kestävät yleensä pitkälle toista miljoonaa, kunhan jakoketju vaihdetaan 200 000 km välein ja vaihdetaan myös silloin tällöin muita kuluvia osia kuten hydrauliset venttiilinnostimet sekä alipainepumpun laakerit eli käytännössä koko pumppu. Myös ruiskutussuutimet kaipaavat uusimista muutaman sadantuhannen välein.

Ruoste on tietenkin jonkinlainen ongelma, mutta 124:ssä on vain muutama arka paikka, yleisesti ottaen se ei ole paha ruostumaan. Tuontiautoissa kori on yleensä paremmassa kunnossa kuin Suomen kiviryöpyssä ajetuissa, joten tuontipeli kannattaa viedä ensi töiksi suojaukseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.