Kysymys:

Olen huomannut uudessa Opel Astra Wagonissani vm.2005 inhottavan ominaisuuden. kaasujalka puutuu pitkällä matkalla. En ole löytänyt kuuteen suuntaan säädettävästä penkistä ajoasentoa joka estäisi puutumisen. Viimeksi viikonloppuna jouduin ottamaan kengän pois jalasta, että sain ajettua. Onkohan poljin liian jäykkä, vai jotenkin oudossa asennossa?Onko ongelma huomattu kestotestissänne? Vastaavaa ei esiinny muilla autoilla ajettaessa.

Tapio Ketonen:

Tein pikaisen kiertohastattelun toimituksessa. Astran penkin selkänojan muotoilu jakoi mielipiteitä, mutta kaasujalan väsymistä ei kukaan ollut havainnut.

Keskustelimme toimituksessa asiasta, ja esiin tuli ajatus, että ehkä olet säätänyt istuimen liian eteen. Periaatteessa istuin pitäisi säätää siten, että pystyt painamaan kytkinpolkimen pohjaan päkiällä kuitenkaan liiaksi kurottamatta. Jalka ei saisi jäädä koukkuun. Kun sitten etäisyys on säädetty oikeaksi, ratti pitäisi säätää pituussäädöllä siten, että kun hartiat ovat kiinni selkänojassa, ranne ulottuu ratin ylimmän osan päälle.

Jos istuin on liian edessä, nilkka joutuu olemaan liiaksi koukussa. Tämä asento on jotenkin luonnoton, joten kaasujalka väsyy. Kengän poistaminen ajaa samaa asiaa kuin istuimen siirtäminen taaksepäin. Yritäpä etsiä sopiva asento hieman taaempaa, niin se saattaisi auttaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.