Kysymys:

Onko nykyisissä autoissa miten laajasti siirrytty ruostumattomien pakoputkistojen käyttöön?

Esim. Hesarin vikalistassa mainitaan että Corollan pakoputkisto olisi -97 lähtien ruostumaton, katso www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1146
.

Tiedätkö onko tällaiset putkistot koko auton eliniän kestäviä vai tapahtuuko näissäkin jotakin syöpymää tms.

Tapio Ketonen:

Corollaan tuli ruostumaton putkisto mulkosilmämallin myötä vuonna 1997. Malli tuli myyntiin vasta elokuussa -97, mutta valmistuksessa se varmaan oli jo Hesarin mainitsemana ajankohtana eli toukokuussa -97.

Putkisto on yhtä kappaletta katalysaattorista perään, mutta jos sitä pitää uusia, putki sahataan poikki, ja uusi osa liitetään muhviliitoksella. Varaosaputkissa on liitokset valmiina.

Mikäänei ole ikuista, ei suhteellisen ohuesta aineesta tehty pakoputkistokaan. Kyllä se silti kestää todella pitkään, mutta syöpymiä saattaa ilmaantua esimerkiksi hitsisaumoihin. Toinen ruostumattomien putkistojen ongelma ovat väsymismurtumat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.