Kysymys:

Voiko käyttäjä vaikuttaa jollakin tavalla ilmastointilaitteen kompressorin kestävyyteen ? Itselleni on jotenkin päässyt syntymään käsitys, että jos ilmastoinnin pitää päällä kesät talvet, niin menee komressorista laakerit, jos taas pistää pois päältä talveksi, niin tiivisteet jumittuu ja rikkoutuu ja kaasut karkaa. Ja ainoa korjauskeino molemmissa tapauksissa näköjään on koko keksinnön vaihtaminen uuteen tai tehdaskorjattuun.

Sinänsä mukava varuste niinä muutamana lämpimänä kesäpäivänä, mutta kun tehdaskorjatunkin hinta omassani (MB E-malli) oli reilut 1200 euroa, niin äkkiä tulee mieleen vanhan kansan viisaus siitä, miten lämmin ei luita riko !

Tapio Ketonen:

Oikea tapa käyttää ilmastointia talvisaikaan olisi kytkeä laite päälle vähintään kerran kuukaudessa. Ongelma on, että se ei kytkeydy, jos ulkolämpötila on pakkasella. Ilmastoinnin voi siis pitää kytkettynä talvellakin. Tiivisteiden kunnossa pitämiseksi auto pitäisi kuitenkin saada silloin tällöin sen verran lämpimään tilaan, että ilmastointi kytkeytyisi toimintaan. Kompressorin voitelu tapahtuu kylmäaineen seassa kiertävällä öljyllä, joten käyttäminen tietyin välein olisi tärkeää.

Ilmastoinnin huollattaminen määrävälein, edes joka toinen vuosi, tekisi hyvää kompressorille. Tällöin huoltolaitteeen avulla voidaan voiteluaineet vaihtaa uusiin, ja se jos mikä tekee hyvää laakereille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.