Kysymys:

Kun olen asettanut vauhdin vakionopeussäätimellä esim. 100 km/h nopeudelle, automaattivaihteisto vaihtaa pienemmälle sellaisessa vastamäessä joka ilman säädintä menisi isoimmalla vaihteella. Kysynkin ihan tekniikan kestävyyden kannalta, onko parempi että ylämäki mennään kolmosvaihteella isoilla kierroksilla (n. 4000 rpm) kuin mentäisiin suurimmalla vaihteella automaatin luistattaessa momentinmuunninta. Nimittäin jos ajaa ilman säädintä, kyllä se jaksaa vetää samaisen mäen ilman pienemmälle vaihtamistakin.

Tapio Ketonen:

Vakionopeussäätimen ongelma on juuri se, että se pyrkii pitämään nopeuden aina samana. Järkevä kaasunkäyttäjä painaa kaasua sen verran kevyesti, että vaihteisto ei vaihda pienemmälle. Samalla hän toki myös hyväksyy pienen nopeuden laskun, mutta siitä ei´lyhyessä mäessä ole mitään käytännön haittaa.

Kestävyyden kannalta on yhdentekevää, annetaanko automaattivaihteiston vaihtaa pienemmälle vai ei, mutta bensaa kyllä palaa enemmän, jos ajetaan pienemmällä vaihteella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.