Kysymys:

Kun tiedetään auton välityksien (vaihteiden) lukemat sekä vetopyörästön lukema, niin miten lasketaan autolle teoreettinen nopeus moottorin käyntinopeudella 1000 r/min eri vaihteilla?

Tapio Ketonen:

Välityssuhteiden lisäksi oleellinen tieto on renkaan vierintäkehän pituus. Se saadaan esimerkiksi STRO:n Rengasnormit-kirjasta. Netistäkin löytyy useita sivuja, joilta selviää renkaan vierintäkehän pituus. Tässä on eräs sellainen: www.miata.net/garage/tirecalcold.html. Kun vierintäkehän pituus on tiedossa, laskeminen tapahtuu esimerkiksi seuraavasti:

1. Moottorin käyntinopeus (1000 r/min) jaetaan halutun vaihteen välityssuhteella (esim. 0,820) =1219,51 r/min
2. Voimansiirron pyörimisnopeus vaihteiston jälkeen (1219,51 r/min) jaetaan vetopyörästön välityssuhteella (esim. 4,388) = 277,92 r/min
3. Vetoakselien pyörimisnopeus (277,92 r/min) kerrotaan renkaan vierintäkehän pituudella (esim. koolle 195/65R15 se on 1924 mm) = 534,72 m/min
4. Kerrotaan minuutissa kuljettu matka (534,72 m/min) 60:llä = 32,08 km/h

Esimerkkilaskelmassa en ole erikseen selittänyt muutoksia milleistä kilometreihin. Mielestäni ne ovat sellaista peruskoulun ala-asteen matematiikkaa, että jos niistä ei pysty suoriutumaan, omien sormien lukumäärän laskeminenkin voi tehdä tiukkaa!

Teoreettinen huippunopeus eri vaihteilla lasketaan käyttämällä suurimman tehon käyntinopeutta. Esimerkkitapauksessa suurin teho saavutetaan käyntinopeuedlla 6000 r/min, tuhannen kierroksen nopeus kerrotaan kuudella eli saadaan arvoksi 192,50 km/h.

Teoreettinen nopeus on vain teoreettinen, sillä todellisuudessa renkaan koko voi poiketa hieman normilukemasta, ja renkaiden ilmanpainekin vaikuttaa asiaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.