Kysymys:

Vaikuttavaa, että suomen tunnetuin kärkimerkin vihaaja valitsi vanhan Citikan "kymppitonni käytetyllä" juttuun. Allekirjoittanut muistaa jo ammoisilta ajoilta teikäläisen julkituoman epäluulon ko. merkkiä kohtaan. Koita nyt pysyä housuissasi niitä juttuja kirjoitellessasi, ja ota autoon avoin ote. Älä, korkosta vielä, älä vertaa sitä vieteriautoon, vaan ota nokaltasi pois saksalaiset paskaisen harmaat teknolasit ja nautiskele kiireettömästä keinunnasta.

Alan miesten ja naisten asiantuntevalla palstalla on keskustelua lehdestänne ja nimenomaan tästä jutusta. Ymmärrettävästi siellä Citikka nähdään eri valossa kuin keskivertokansan parissa, mutta kehotan silti tutustumaan palstaan; saat sieltä asiantunemusta enemmän kuin koskaan merkkikorjaamoilta. Valitsemanne autohan on ymmärtääkseni hyvinkin korjauksien tarpeessa. Tässä suora linkki tuoreimpaan juttuun:

http://groups.msn.com/sitruunapatonki/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=54166&LastModified=4675529619289207267

Hyvää kesää Ketonen, pitäkää puolivillaisen lehtenne taso ainakin tässä jutussa mutu-fiilistelyn yläpuolella. Asiahan on näet pyhä.

Tapio Ketonen:

Se on selvää, että asia on pyhä. Myös tuolla Suomi24.fi:ssä näytti olleen samanhenkisiä kirjoittajia asialla. Saa nähdä, millaisia uhkailuja tässä vielä tulee vastaan!

Pitäisin tuota arvonimeä kuitenkin ainakin jonkin verran ylisanojen puolelle menevänä. En ole koskaan erityisesti vihannut mitään automerkkiä. Citroënien ominaisuuksiin ja ilmiöihin olen kyllä suhtautunut epäileväisesti, koska on vähän näyttänyt siltä, että olisi syytä.. Nyt sitten niihin tutustutaan perusteellisemmin.

Vanha ja hieman huonosti huollettu auto on jutun tekemisen kannalta sikäli hyvä, että ilmiöt tulevat esiin korostettuina ja todennäköisemmin kuin uudemmissa autoissa. Tuo 10 000 km on kuitenkin aika lyhyt matka, ja se ajetaan aika lyhyessä ajassa, joten viat pitäisi saada esiin nopeasti.

Olen seurannut keskustelupalstoja, ja etsin myös muuta tietoa Citroënin ongelmista ja niiden korjaamisesta netistä. Tarkoitus on selvittää, miten paljon noihin kuuluisiin ennakkoluuloihin on aihetta ja missä määrin ne ovat turhia.

Ongelmia tietenkin vanhasta autosta löytyy, jopa Citroënista! Takapään jousipallot pitää vaihtaa, takajousitus on "huonompi kuin uudessa japanilaisessa autossa." (lainaus Sitronen Oy:n sivuilta)! Ovilukot eivät tottele avainta, ja kaukosäätimen piirilevyssä on ilmeisesti huono juotos tai katkos, koska säädintä täytyy hieman vääntää, ennen kuin se toimii. Huolestuttavaa on myös, että jäähdytysjärjestelmästä häviää nestettä. Mutta kaikkiin näihin pyritään löytämään jonkinlainen ratkaisu ja mahdollisimman edullinen korjaus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.