Kysymys:

Kerropa,mistä johtuu Focuksen TCi koneessa johtuva tärinä kierrosten ollessa 1000-1200 tyhjäkäynnillä? Autolla on ajettu 153 tkm ja nokkahihna on vaihdettu 150 tkm:ssä. Hihnan ajoitus on tarkistettu kahteen kertaan Fordilla, kaikki OK. Auto on huollettu säännöllisesti. Toinen asia, miten yleinen vika on Focus mallin vetonivelistä karkaavat rasvat vaikka suojakumit ovat ehjät?

Tapio Ketonen:

Syy tärinään voisi olla ruiskutussuuttimissa, jo pienetkin erot eri sylinterien ruiskutusmäärissä voivat saada tuollaisen ilmiön aikaan. Asia selviää oikeastaan vain erikoistuneella dieselkorjaamolla, jossa suuttimet voidaan testata irrotettuina koeajopenkissä. Suuttimien uudelleen asentaminen on tarkkaa puuhaa, väärä kiristys voi haitata niiden toimintaa, joten työ on syytä teettää ammattilaisilla.

Rasvojen karkaaminen vetoakselien sisänivelistä näyttää olevan Fordien tyyppivika, tautia on todettu paitsi Focuksessa myös Mondeossa. Fordilta selitettiin, että kumi on nivelen urien kohdalta niin paksu, että se joustaa ja päästää rasvat kumin ja nivelen rungon välistä, vaikka klemmari olisikin kunnolla kiinni. Kyseessä on rakenteellinen vika, hätäkorjauksena kuulemma auttaa,jos pinnat puhdistetaan hyvin ja väliin laitetaan sopivan terhakkaa liimaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.