Kysymys:

Heinäkuun lehdessä on tarinaa Ison Britannian autonvalmistajista ja hyvä juttu urheiluautovalmistaja TVR:stä. Mutta, mutta: Artikkelissa mainitaan, että TVR on todellinen ajajansa auto, se ei pelasta jos "mopo karkaa." Mutta eikö kaikissa EU:n alueella myytävissä autoissa tule olla ABSit pakollisena varusteena? Vai onko tässäkin se, että Suomessa noudatetaan joka direktiiviä heti ja tarkasti, mutta isoimmat pelaa omilla säännöillään ja muut pitää suunsa supussa.

Tapio Ketonen:

Ei ABS-jarruja ole millään direktiivillä tehty pakollisiksi. Eihän sellaisia ole esimerkiksi Ladassakaan. Mutta Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA lienee sopinut, että sen jäsenet varustavat kaikki tuottamansa autot ABS-jarruilla. Käytännössä tilanne taitaa olla se, että vain Ladaan niitä ei saa edes rahalla.

Tuo 13 suuren valmistajan yhdistys on lähinnä keskustelukerho, eivätkä sen päätökset läheskään aina sido jäseniä. Poikkeus tästä on sopimus, jonka EU-komissio ja ACEA tekivät muutama vuosi sitten autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Sitä yhdistyksen on pakko noudattaa, muuten EU säätää omat ja paljon tiukkavauhtisemmat säännöksensä.

Eräs esimerkki toteutumattomasta sopimuksesta oli ACEA:n julistus, jossa se ilmoitti, että jäsenet varustavat kaikki EU-alueelle tuottamansa autot automaattisesti kytkeytyvillä ajovaloilla. Kun tuo tieto tuli julkisuuteen, etenkin eteläisissä EU-maissa nousi asiasta kova meteli. Lopputulos olikin, että ajatus haudattiin hiljaisesti, ja ajovaloautomatiikkaa ei näillä näkymin ole pohjoismaiden ulkopuolelle myytäviin autoihin tulossa.

ABS-jarruista ei välttämättä ole kovin paljon apua jos "mopo karkaa". ESP on silloin hyödyllisempi. Toki ABS helpottaa auton hallitsemista, mutta ESP estää autoa joutumasta pahaan luistoon. Toki aivan mahdottomista tilanteista sekään ei sentään pelasta, mutta useimmista kylläkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.