Kysymys:

Kiinnostaisi tietää tuosta Mersun kompressorista. Olen silmäillyt tuollaista 90-luvun lopun c-farmaria 230k -koneella. Pyöriikö tuo turbo kaikilla kierroksilla, vai potkaiseeko se käyntiin vasta tietyillä kierroksilla, ja miten turbon käyttäytyminen vaihtelee manuaali- ja automaattivaihteisilla versioilla?

Tapio Ketonen:

Kompressori eli mekaaninen ahdin pyörii aina kun moottorikin pyörii. Sen eräs etu onkin, että ahtaminen toimii aina, alakieroksilla painetta tulee enemmän kuin turbossa, eikä paine kasva ylemmillä kierroksilla yhtä rajusti kuin turbossa, jossa painetta pitää rajoittaa.

Turbo ei anna juurikaan ahtopainetta pienillä kierroksilla. Tätä haittaa on korjattu säätöjärjestelmillä. Aiemmin köytettiin hukkaporttia, joka päästi ahtopaineen noustessa osan pakokaasuista turbon ohi. Nykyisin käytetään useimmiten säätyviä ohjainsiivekkeitä, joiden avulla pakokaasuja ohjataan enemmän tai vähemmän turbiinipyörän siivekkeisiin.

Eräs etu on sekin, että mekaanisessa ahtimessa ei ole samanlaisia lämpörasituksia kuin kuumien pakokaasujen kanssa tekemisissä olevassa turbossa. Tämä tekee mekaanisen ahtimen luotettavammaksi ja tunnottomammaksi väärälle käytölle, ja lienee syy siihen, että Mercedes-Benz on valinnut tämän kalliimman ahtamistavan. Turbo käyttää muuten hukkaan menevien pakokaasujen energiaa hyödyksi, mekaaninen ahdin kuluttaa tehoa ja siis energiaa.

Mekaanisen ahtimen sen paremmin kuin turbonkaan toiminta ei riipu siitä, millainen vaihteisto on moottorin perässä. Nykyisin moottorien toimintaa voidaan säädellä hyvin tarkasti moottorinohjauselektroniikalla, ja esimerkiksi vääntömomentin kehittymistä voidaan säätää halutulla tavalla. Usein suurinta vääntömomenttia rajoitetaan, jottei voimansiirtoa tarvitsisi mitoittaa suorituskyvyn kannalta toisarvoisen vääntöhuipun takia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.