Kysymys:

Löytyykö laskentakaavaa, jolla voi verrata käytettynä ostetun (hintaeroa ei tarvitse huomioida) bensiini ja dieselauton kannattavuusrajaa kilometreissä.

Tapio Ketonen:

En viitsi ryhtyä vääntämään tuohon mitään kaavaa. Voit etsiä Tuulilasi.fi:n bensa/diesellaskurista sopivan automallin ja tutustua sen kulluihin. Toinen vaihtoehto on, että lasket muutamille ajomäärille vuotuiset kustannukset ja haarukoit niiden perusteella tuota rajaa.

Laskeminen voisi tapahtua vaikkapa seuraavasti:

Polttonestekulut: Arvioitu kulutus l/100 km kertaa ajomäärä jaettuna sadalla kerrottuna polttonesteen litrahinnalla. Esimerkiksi jos kulutus olisi 7,7 l/100 km, ajomäärä 20 000 km ja bensan litrahinta 1,31 euroa/litra, bensakulut olisivat 2017,40 euroa. Dieselin osalta laskelma on samanlainen, kulutuslukemat ja litrahinta ovat vain erilaiset, vaikkapa 5,9 l/100 km ja 1 euro/litra. Dieseliin menisi samalla ajomäärällä rahaa 1180 euroa vuodessa.

Käyttövoimavero pitää lisätä dieselin vuosikuluihin. Sen suuruus on 6,7 senttiä päivältä rekisteröintitodistukseen merkityn suurimman sallitun kokonaismassan alkavalta sadalta kilolta. Jos tuo kokonaismassa on esimerkiksi 1801 kg, alkavia satoja kiloja on 19. Tällaisen auton käyttövoimavero vuodessa on 6.7 senttiä kertaa 365 päivää kertaa 19 alkavaa sataa kiloa eli 464,65 euroa.

Ajoneuvovero eli se perusvero on molemmilla sama eli 127,75 euroa vuodessa, joten sitä ei tarvitse huomioida. Huoltokustannuksissakaan ei yleensä ole merkittäviä eroja, joten kannattavuusrajaan vaikuttavat tekijät ovat erot kulutuksissa (diesel yleensä vähäruokaisempi) ja polttonesteiden hinnoissa. Hintaero on tämän vuoden aikana kaventunut dieselin reippaamman hinnannousun takia.

Noilla edellä mainituilla hinta- ja kulutuseroilla dieselin polttonestekulut olisivat tuhannen kilometrin matkalla 41,87 euroa edullisemmat, joten käyttövoimavero tulisi tienattua jo vähän yli 11 000 km ajolla.

Tämä laskelma on kuitenkin tällaisenaan itsensä pettämistä. Tosiasia on, että dieselauto on kalliimpi, joten sen todelliset kulut ovat suuremmat. Auton hankintaan tarvittavan suuremman rahamäärän pääoma- eli korkokulut ovat ainakin vieraalla rahoituksella auton hankkivalle totista totta ja konkreettista rahanmenoa. Kalliimman auton arvokin laskee nopeammin, dieselien hinta ei säily suhteessa paremmin kuin bensamalleilla. Näiden kulujen tarkka laskeminen on vaikeaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.