Kysymys:

Tiedusteluni koskee TL:ssä tehtyjen autovertailujen pisteystä ja erityisesti "Päästöt" osuutta niissä. Miksi kyseinen "Päästöt" osuus ylipäätään on otettu pisteytykseen mukaan? Mielestäni sitä ei tarvita tai vaikka se olisikin testissä mainittu, niin niiden pisteitä ei pitäisi laskea loppupisteisiin mukaan.

Ketä todellisuudessa kiinnostaa minkälaiset päästöt autossa on Suomessa missä autokanta on erittäin vanhaa (lue saastuttavaa) ja autojen määrä on varsin pieni? Kyllä kuluttajan pitää olla varma siitä, että uusi kaupasta ostettu auto täyttää kaikki mahdolliset EU-normit ja sillä hyvä? Eihän sitä muuten täällä saisi myydäkään!

Tietysti jokainen voi tehdä testistä omat pisteytyksensä, mutta kyllä loppupisteet ovat ne joita tuijotetaan? Tulevatko päästöpisteet muuten valmistajien ilmoitusten perusteella? Jos näin on, niin miten voidaan olla varmoja niiden paikkaansa pitävyydestä? Sitenhän ei kiihtyvyyksiäkään tarvitsi erikseen mitata, vaan luotettaisiin ilmoitettuihin tuloksiin ja pisteet jaetaan sen perusteella?

Tapio Ketonen:

Ajatustapasi mättää pahasti. Sitä lainaten voisi vaikka päätellä, että ketä kiinnostaa auton kiihtyvyys, kunhan auto täyttää perusvaatimuksen joka voisi olla vaikkapa 0-100 km/h 18 sekuntia!

Ei ole kenenkään etu, että auton päästöt ovat suuremmat vaikkakin sallituissa rajoissa. Kyllähän hyviin päästöarvoihinkin pyrkiminen on vähintään yhtä tärkeää kuin hyvät suoritusarvot.

Eri juttu sitten on, onko milligrammaerojen perusteella aiheellista antaa kovin suuria piste-eroja eri autojen välille. Päästöt ovat jo perin pienellä tasolla, ja vaikka suhteelliset erot voivatkin olla tuntuvat, niiden käytännön merkitys on olematon.

Jokaiselle automallille ja sen eri variantille ja versiolle pitää mitata erilliset viralliset kulutus- ja päästöarvot. Virallisten mittausten tekijöinä ovat vain hyväksytyt tutkimuslaitokset. Valmistaja eli sen edustaja on velvollinen antamaan todistuksen, jossa kerrotaan ko. autoyksilölle voimassa olevat viralliset arvot.
Päästöarvojen arvostelu perustuu näihin ns. CoC- eli vaatimustenmukaisuustodistuksessa oleviin tietoihin. Pyydämme aina testiin tai vertailuun osallistuvista autoista alustanumerolla täsmennetyn CoC-todistuksen saadaksemme selville nämä arvot sekä myös virallist kulutuslukemat.

Päästömittaustulosten oikeellisuutta valvovat ajoneuvohallinnot eri EU-maissa. Autoja otetaan säännöllisen epäsäännöllisesti tarkistusmittauksiin, ja jos arvot heittävät, valmistajalla on tiukan selityksen paikka.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.