Kysymys:

Olen ostamassa automaattivaihteistolla varustettua henkilöautoa. Kyseeseen tulee lähinnä VAG-yhtymän valmistamat autot ( Audi/VW/Skoda) ja joko bensiini tai diesel.

Vag-yhtymällä on käytössään eri automalleihin ainakin kolmenlaisia automaatteja: Iiptronic, Multitronic ja DSG. Onko näillä vaihteistoilla minkälaisia käytännön eroja esim. kestävyydessä, polttoaineen kulutuksessa, käyttömukavuudessa (myös talviajo), huolto-ja korjauskustannuksissa ja jne.

Mitä edellä mainituista vaihteistotyypeistä sinä pidät parhaana tai suositeltavimpana ?

Tapio Ketonen:

Kestävyydestä on vaikea sanoa yhtään mitään. Arvelisin kuitenkin, että kaikki kestävät normaalikäytössä riittävän pitkään. Kulutuksen kannalta DSG on ilman muuta taloudellisin, sillä kyseessähän on mekaaninen manuaalivaihteisto, jonka toiminta on automatisoitu. Tässä voimansiirrossa ei lainkaan luistoa, jota esiintyy Tiptronicin momentinmuuntimessa tai Multitronicin rullien ja kitkapintojen välillä.

Tiptronic on perinteinen automaattivaihteisto, jonka erikoisuus on se, että sitä voidaan käyttää manuaalilaatikon tavoin. Suurimmalla vaihhteella momentinmuunnin lukkiutuu kiinteäksi, joten sillä ajettaessakaan luistoa ei esiinny. Multitronic on Audin käyttämä portaaton automaattivaihteisto, jossa esiintyy aina hieman luistoa, tosin hyvin vähän.

Korjauskustannuksista voi vain sanoa, että varjele laupias Luoja korjauksilta! On laatikko mikä tahansa, korjaaminen tulee tosi kalliiksi. Yleensä ainoa järkevä ratkaisu korjaustarpeen sattuessa on vaihtovaihteisto.

Käytössä noilla ei ole kovin merkittäviä eroja, kaikilla pärjää myös talvella. Valintaa helpottaa myös se, että kaikkia vaihteistoja ei saa kaikkiin merkkeihin tai automalleihin, moottorin valinta ratkaisee useimmiten samalla myös vaihteistotyypin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.