Kysymys:

Tarkeneeko Skoda Ocatavian 1.6.FSI moottorilla varustetussa versiossa talvella vai onko auto yhtä viileä kuin VW Golf vastaavalla moottorilla? Onko lämpiämisnopeudessa eroa käytettäessä automaatti-ilmastointia?

Tapio Ketonen:

Kokemuksia 1.6 FSI-Skodan lämpenemisestä ei ole. Kaksilitrainen FSI tuntui sekin lämpenevän hitaan oloisesti viime kevään viimeisillä pakkasilla, jotka eivät tosin olleet kovin kummoisia. Golf ja Octavia ovat kuitenkin teknisesti identtiset, joten eiköhän sama vaiva kiusaa Skodaakin, ja tuskin Seatkaan on siitä vapaa.

Sinänsä automaatti-ilmastoinnilla ei ole vaikutusta lämpenemisnopeuteen. Ehkäpä se käytännössä lämpenee nopeammin, koska yleensä ihmiset eivät osaa käyttää autonsa lämmityslaitetta. Tosin toistaiseksi ainoat todella hyvin toimivat automaatti-ilmastoinnit ovat ainakin omien havaintojeni mukaan olleet ruotsalaisissa automerkeissä.

VW-konsernin jäähdytysjärjestelmäsuunnittelussa on ilmeisesti asioiden tärkeysjärjestys painottunut omituisesti eli lähinnä vihreiden arvojen mukaan. Kannetaan huolta ennen kaikkea moottorin nopeasta lämpenemisestä, vaikka ainakin meikäläisen mielestä siitä pitäisi tinkiä matkustajien hyvinvoinnin hyväksi.

Järjestelmien suunnittelu on muutenkin metsässä, sillä VW-sukuisiin ei voida nykyään asentaa lohkolämmittimiä. Sinänsä sopivien valuproppujen puute ei haittaisi, jäähdytysnesteen lämmitin voidaan asentaa myös letkuihin. Kuitenkin jos Audi/ Seat/ Skoda/ VW-perheen autoihin asennetaan tällainen, moottorinohjausjärjestelmä menee ymmälleen siinä vaiheessa, kun käynnistyksen jälkeen lämpötilatunnistimien mittaama jäähdytysnesteen lämpötila laskee hetkessä kymmeniä asteita.

Ainoa moottorin sähkölämmitysmahdollisuus on öljypohjaan asennettava ns. säteilylämmitin. Sen teho on lähinnä olematon, likimain sama lämmitysvaikutus on auton viereen sytytettävällä nuotiolla. Jäähdytysneste ei öljypohjalämmittimellä lämpene montakaan astetta. Polttonestelämmitin eli Eberi tai Webasto on mahdollinen, koska niiden käyttö on huomioitu moottorinohjausjärjestelmässä. Näiden valmistajat ovat saksalaisia, mutta koska saksalaiset eivät valmista lohkolämmittimiä, niiden käyttöä ei ole huomioitu näissä "eurooppalaisissa".

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.