Kysymys:

Ostin juuri 2002 mallisen 1.6 Clion (facelift). Autolla on ajettu n. 50tkm. Auto tuntuu muuten mainiolta, mutta yksi asia vaivaa. Auton vaihdekeppi tuntuu elävän omaa elämäänsä, eli se liikkuu edestakaisin muutaman sentin matkalla aina kaasua painettaessa. Keppi tuntuu muutenkin tärisevän melkoisesti ajon aikana.

Onko tämä Renaultin ominaisuus vai onko aihetta epäillä esim. moottorin kiinnityksiä tms. Esiintyikö koeajamissanne Cliossa samaa?

Tapio Ketonen:

Muistelen, että Cliossa vaihteensiirto tapahtuu kahden vivun avulla, ja kiinteät vivut on tietenkin kiinnitettävä vaihteistoon. Toinen varsi pitää huolta kepin alapään ja vaihteiston välisen etäisyyden pysymisestä vakiona, toisella siirrrellään vaihteita.

Tämä rakenne edellyttää, että vaihdekeppi liikkuu ajon aikana, koska moottorikin pääsee liikkumaan. Liikkeen määrästä on näin itse näkemättä mahdoton sanoa mitään, mutta kyllähän sen on pakko olla aika suuri, jotta moottorin värinät saadaan eristettyä korista mahdollisimman hyvin.

Ei moottorin kumityynyjen kunnon tarkastaminen toki ole pahitteeksi vieläkään, vaikka ne olisi tietenkin pitänyt tutkia jo autoa ostettaessa. Pitäisin kuitenkin tyynyjen rispaantumista noin vähän ajetussa autossa aika epätodennäköisenä.

Voimakas tärinä ajon aikana johtuu yleensä epätasapainosta. Etupyörät saattavat olla epätasapainossa, ja voi se tärinä johtua myös vetoakselien vipotuksesta. Ne voivat täristä, jos ulkonivelissä on vikaa, tai akseli on mutkalla. Mikäli vetoakselin sisänivel on kulunut, etupää tärisee vedätyksen aikana, mutta tärinä vähenee kaasua kevennettäessä.

Tuo tärinä olisi kyllä syytä selvittää, sillä se voi kuluttaa etupään niveliä ennenaikaisesti, mistä aiheutuu korjauskustannuksia. Suosittelen, että viet autosi asiantuntijan tutkittavaksi. Samalla selviää se moottorin kumityynyjenkin kunto.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.