Kysymys:

Sain laina-autoksi B-mallin Astran (vai Kadetit huomioiden jo G?). Luin mielenkiinnosta käyttöohjeen läpi, ja päästyäni teknisten tietojen kohdalle tippui purkka suusta.

Moottorien tietojen kohdalla oli öljynkulutukseksi ilmoitettu moottorimallista riippumatta vaatimattomat 0,6 l /100 km!

15 000 km:n öljynvaihtovälillähän tämä tekisi 90 litraa öljyä. Tuolla kulutuksella huollossa riittäisi vain suodattimen vaihto, ja asiakkaalle voisi jättää öljyn lisäilyn luonnollisen kulutuksen korvaamiseksi.

Nykytekniikalla pystytään rakentamaan öljyä (lähes) kuluttamaton moottori. Kumpaankaan käyttämääni autoon ei ole öljyä tarvinnut vaihtoväleillä lisätä. Onko Astran lukemat liioiteltu mahdollisten tuotevastuuongelmien estämiseksi? Ja onkohan esimerkiksi auton hiilidioksidipäästöissä huomioitu hirvittävä öljynpoltto? Ja mitä katalysaattori tykkäisi tuommoisista pakokaasuista?

Tapio Ketonen:

Olet oikealla asialla, vaikka ilmeisesti sinulle onkin sattunut pieni lukihäiriö. Tuo öljynkulutus lienee ollut 0,6 litraa TUHANNELLA, ei sadalla kilometrillä. Mutta silti tilanne on liki sama. 15 tuhannen kilometrin matkalla öljyä olisi kulunut 9 litraa, joka tarkoittaa, että moottorin öljyt olisivat vaihtuneet tuona aikana jo enemmän kuin kahteen kertaan. Tuo 15 000 km alkaa jo olla alakantissa, VW-dieseleissä vaihtoväli on Longlife-öljyillä jopa 50 000 km. Kulutuksella 0,4 l/1000 km tuo "normaali" kulutus tarkoittaisi 20 litran lisäystarvetta öljynvaihtovälillä.

Astra kulkee nätisti ajettaessa vähän yli kuudella litralla sata kilometriä, joten tuo öljynkulutus olisi luokkaa 1 %. Jotkut kaksitahtimoottorit pärjäävät prosentin seoksella, eivät siis tarvitse öljynvaihtoa lainkaan. Kyllä kai katalysaattori tuon prosentin vielä selvittää, mutta mainitsemasi kymmenen prossaa olisi jo liikaa. Hiilidioksidipäästöihin öljynpoltto ei toisi kovin suurta lisäystä.

Joskus ennen sotia tuollainen öljynkulutus oli normaalia, ja vielä 50-luvullakin monissa autoissa ilmoitettiin öljynkulutukseksi 0,4-0,5 l/1000 km. Periaatteessa moottorin pitääkin kuluttaa öljyä, mutta nykymoottoreille tuollainen on aivan liikaa. Ihannetilanne olisi, että huollossa ylämerkkiin täytetty öljytaso laskisi alamerkkiin öljynvaihtovälin aikana.

Mutta kun koneita tehdään suuria määriä, joukkoon sattuu aina silloin tällöin joku sellainenkin, joka kuluttaakin runsaammin öljyä. Niinpä valmistajan kannalta on kätevää ilmoittaa tuollainen lukema normaaliksi. Erilaisten asiantuntijatahojen tekninen tietämys vaeltaa yleensä vuosikymmeniä nykytilanteen jäljessä, joten jos öljynkulutusasiaa kysytään heiltä, asiatuntijat yleensä myöntävät nyökytellen, että kyllä, puoli litraa tuhannella on aivan normaalia öljynkulutusta.

Jos kuitenkin tällainen kulutus sattuu omalle kohdalle, ei sitä kannata hyväksyä. Autoilija voi viitata vaikkapa kuluttajansuojalain kohtaan, joka viittaa yleiseen kokemukseen. Jos esimerkiksi suurin osa samanlaisista autoista ei kuluta öljyä, niin kyllä silloin runsaasti kuluttavassa on jotakin poikkeavaa eli vikaa. Ja kyllä sitkeät valittajat ovatkin yleensä saaneet moottorinsa korjautetuiksi takuun piikkiin, vaikka torjuminen onkin yleensä aina maahantuojan takuuosaston ensimmäinen reaktio.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.