Kysymys:

Omistan VW Passat TDI variantin vm-02. Kilometrejä on takana n 160 000. Tiedän, että diesel-autojen käyntiääni on bensakäyttöisiä karkeampi, mutta nyt passatin käynti on erityisen karkeaa kovaäänistä ja kovaäänistä etenkin tyhjäkynnillä. Moottorin käy kuitenkin tasaisesti, ei savuta ja suorituskyky vaikuttaa pysyneen normaalina. Dieselin kulutus ei ole noussut. Hihnojen kunnon ja kireyden olen tarkastanut noin silmämääräisesti ja kaikki moottorin suojakotelotkin ovat kiinni. Onko kyseessä jokin vika? En haluaisi viedä autoa korjaamolle valohoitoon.

Tapio Ketonen:

Tuon karkeuden arviointi on paikan päälläkin hankalaa näin matkan päästä puhumattakaan. Lähinnä syitä voisivat olla joko suuttimien kuluminen, se kenties voisi saada käynnin karkeammaksi, tai sitten mäntien kuluminen. Väljistyneiden mäntien helmat aiheuttavat kalinaa osuessaan sylinterien seinämiin. Ja voihan se karkeus tulla paremmin esiin myös moottorin tuennan kumityynyjen ominaisuuksien muuttumisen takia.

Suuttimien kunnon tarkastaminen voisi tietenkin olla asiallista vaikkei kenties vielä välttämätöntä. Männille sen sijaan ei käytännössä voi tehdä mitään. Kumityynyjäkään ei kannata lähteä uusimaan, voihan olla ettei siitä ole mitään hyötyä. Kaikkiaan taitaa olla niin, että sitä moottorin ääntä ei kannata kuunnella liian tarkasti. Kyllähän sen uuden koneen pitääkin käydä nätimmin kuin paljon ajetun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.