Kysymys:

Tiedustelisin teiltä vastausta muutamaan VW-konsernin ajoneuvoihin liittyvään asiaa.

1) Useissa testeissä ja koeajoissa on moitittu FSI-moottoreiden lämmityslaitteen tehoa. Eli moottorin hyötysuhde lienee niin hyvä ettei hukkalämpöä synny riittävästi talviajoa ajatellen. Vaivaako tämä sama asia myös turbo-FSI moottoria?

2) Audi A4 ja A6 uudistusten yhteydessä puhuttiin paljon etupään tukivarsien muutoksista vahvempaan suuntaan. Onko vastaavanlainen muutos tapahtunut myös uuden Passatin kohdalla, eli onko oletettavaa että "koiranluut" kestävät uudessa mallissa säällisen ajan?

3) Onko teidän korviin kantautunut DSG-vaihteistosta negatiivisia uutisia esim. kestävyyden tai toiminnan suhteen?

Tapio Ketonen:

1.) En usko että lämpenemisongelma johtuisi hyvästä hyötysuhteeta vaan siitä, että moottori lämpeneminen on suunnittelussa asetettu tärkeämmälle sijalle kuin lämmityslaitteen lämpeneminen.

Turbo-FSI on tässä suhteessa vielä kirjoittamaton luku, mutta koska VW:n moottorisuunnittelussa ajattelu on muidenkin mallien osalta tältä osin täysin metsässä, niin eiköhän sama linja jatku myös TFSI-koneissa. On näet aivan käsittämättömän typerää, ettei uusiin VW-koneisiin ole mahdollista asentaa jäähdytysnesteen sähkölämmitintä, joka olisi ainoa tapa esilämmittää moottori kunnolla kylmäkäynnistyksen päästöjen ja kylmäkulutuksen vähentämiseksi.

2.) Audien ja Passatin tukivarret saivat vahvistusta jo vuonna 2000. Uuden Passatin etupää on vielä toistaiseksi aivan oma kirjoittamaton lukunsa.

3.) DSG-vaihteistosta saadut kokemukset lienevät toistaiseksi vähäisiä. Ongelmana on, että käyttäjät eivät jurikaan kerro meille ongelmista. Vasta jos ongelmia alkaa tulla todella paljon, tieto alkaa tihkua meillekin. Ilmeisesti siis DSG-vaihteisto toimii täysin moitteitta ja vailla ongelmia!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.