Kysymys:

VW:n 1.6 FSI kone. Onko tietoa tai tuloksia siitä, että paljonko kuluttaa vähemmän polttoainetta ajettaessa 98E:llä verrattuna 95 E:llä ajoon. Esim. kaupunkiajossa!? Asia on aiheuttanut väittelyä, kun toisten mielestä kannattaa ajaa 95:llä ja ei vaikuta normaaliajossa tehoihin mitenkään. Muistaakseni kysyin asiaa jo aiemmin, mutta kukaan ei vastannut.

Tapio Ketonen:

Mielestäni vastasin joskus tällaiseen, mutta liekö mennyt bittiavaruuteen. Joka tapauksessa tilanne on se, että emme ole asiaa varsinaisesti testanneet. Vankka näppituntuma kuitenkin on, että tavallisessa ajossa 98-oktaanisen käyttö ei vähennä kulutusta. Kun ajetaan kevyellä jalalla, moottori ei joudu toimimaan sellaisissa olosuhteissa, että nakutusta esiintyisi.

Nakutuksen ilmetessä moottorinohjaus siirtää sytytystä myöhäisemmälle, mikä laskee tehoa ja myös heikentää taloudellisuutta. Jos tämä voidaan välttää 98-oktaanisella useammin kuin 95-oktaanisella, silloin 98:n käytöstä on hyötyä. Suomen olosuhteissa moottoria kuitenkin rasitetaan äärirajoille saakka perin harvoin.

Tosin FSI-moottori kulkee taloudellisimmin suorastaan tolkuttoman matalilla kierroksilla vedättämällä ajettaessa, joten ehkä tällöin 98 voisi auttaa. Kuitenkin ainakin meikäläisen tulee yleensä vaihdettua pienemmälle vaihteelle, vaikka FSI kyllä vetääkin kuutosella alle viittäkymppiä. On silti kyseenalaista, näkyisikö ero kulutuslukemissa, missään tapauksessa en usko sen näkyvän polttonestekuluissa. 98 on pari senttiä eli 1,6 % kalliimpaa kuin 95.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.