Kysymys:

Tuossa kaveriporukassa oli kerran puhetta nykymuodin mukaisista irroitettavista verokoukuista. Ja etenkin siittä että koukun pitäisikin olla jonkun lain tai asetuksen mukaan irti aina kun ei sitä käytetä. Itse en ole moisesta kuullut mutta muistan viisaampien tutkineen että auton kokoonpainuva takapää ei kolarissa toimi suunnitellulla tavalla koukun ollessa paikalla. Eli kyseessä olisi jonkinmoinen turvallisuusriski. Mitenhän mahtanee olla?

Tapio Ketonen:

Ei sen koukun tarvitse olla irti kuin silloin, kun se paikallaan ollessaan on rekisterikilven edessä ja estää sitä näkymästä. Muulloin se kyllä saa olla paikoillaankin. Silti olen sitä mieltä, että on rahan haaskausta hankkia kalliimpi irrotettava koukku ja jättää se sitten paikoilleen ja ruostumaan kiinni, niin ettei sitä saa irti kuin hitsipillillä. Näin on tapahtunut meidän vanhassa Citroën Xantiassamme.

Kyllähän se vetokoukku siellä perässä tekee rumaa jälkeä peräänajossa ainakin peräänajajan keulaan, muistanpa kun eräs kollega päräytti Kestotestissämme olleella Toyota Yariksella vetokoukullisen auton perään. Toyota kärsi siitä niin pahasti, että oli vähällä mennä koko peli lunastukseen.

Ei se peräpään kolarikäytös kuitenkaan niin oleellisesti muutu, että siitä kovin suurta vaaraa olisi peräänajettavassa autossa olijoille. Se kuitenkin suuntaa törmäyksessä kohdistuvat voimat alustan kotelopalkkeihin. Tärkeintä on, että matkustamon alueelta voimat ohjautuvat muualle, jottei matkustamo rutistu. Tältä kannalta vetokoukku taitaa siis olla kolarissa jopa avuksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.