Kysymys:

Tuossa kun matalalla vääntävistä moottoreista oli juttua, niin kuinka turvallista tekniikan keston kannalta on ajaa pitkiäkin matkoja alhaisilla kierroksilla?

Aikoinaan vuosimallin 1988 Mazda 323:n vaihdelaatikon 5. vaihde alkoi ulisemaan ja laatikko myöhemmin laukesi. Vaihtolaatikolle kävi myöhemmin täsmälleen samoin. Autotekniikasta jotain tietävä henkilö tiesi sanoa, että aikoinaan Mazda oli lisännyt 5. vaihteen alkujaan nelivaihteiseen laatikkoon siten, että alhaisilla kierroksilla etenkin viidennen vaihteen voitelu jäi liian vähiin.

Oma auto tykkää maantieajossa vetää mukavasti alle 2000 rpm kierrosnopeudella, mutta onko tämä vaihdelaatikon tai muun tekniikan väärinkäyttöä?

Tapio Ketonen:

En usko ollenkaan juttuihin voitelun vähyydestä. Liikenteessä olevan auton vaihteistossa öljy sinkoilee siihen tahtiin, että voitelu kyllä riittää. Ongelmana on ollut, että viitosvaihteen lisääminen on lisännyt laakeroinnin rasituksia, eikä asiaa ole huomioitu riittävästi paikkojen mitoituksessa. Kun ajetaan matalilla kierroksilla, saman tehon aikaansaamiseksi on käytettävä suurempaa vääntömomenttia. Voima tulee moottorista potkuina puolen kirroksen välein, ja tämä saa aikaan voimakkaasti kuormittavia iskuja voimansiirtoon.

Viitosvaihde oli ainakin takavuosina paha ongelma monessa autossa, etenkin dieseleissä. Mitsubishi Pajero ja Toyota Hiace olivat 80-luvulla asiasta oikein surullisen kuuluisia. Niissä viitonen oli tosiaan lisätty laatikon perään. Nelonen oli suora, eli voima siirtyi suoraan kytkinakselilta ulostuloakselille. Kaikilla muilla vaihteilla voima kiersi sivuakselin kautta, ja kun alunperin sivuakselin takapään laakeri oli mitoitettu kolmosella käytettäville momenteille, jatkoksi laitettu viitonen olikin liikaa. Kun laakeri petti, hammaspyörät alkoivat pyöriä väärässä asennossa, ja pian koko laatikko oli pelkkää romua.

Aivan sama ongelma esiintyi aikanaan myös Kestotestissämme olleessa Opel Kadettissa vuonna 1985. Siihenkin jouduttiin vaihtamaan sivuakselin laakeri. Myös Kadettiin oli tuo viides vaihde lisätty alkuperäisten päätylaakerien ulkopuolelle asennetun hammaspyöräparin avulla. En tiedä, oliko tuo yksittäisvaiva vai laajempikin ongelma, en kuitenkaan ole kuullut Kadettien tai Asconien vaihteistoista kovin paljon valituksia.

Vastaus siis kysymykseen on, että periaatteessa paikkojen pitää kestää, mutta jos aivan varman päälle haluat ottaa, niin vaihda pienemmälle, kun tehoa ja tiukempaa vedätystä aletaan tarvita. Arvelisin kuitenkin, että nykyautojen laatikot kestävät vedätystä paremmin kuin 80-lukuisten.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.