Kysymys:

Vein autoni omalle korjaamolleni, vm. -02 80 tkm, kun öljynpainevalo alkoi palaa ja todettiin, että moottorissa ei ole yläkerrassa paineita. Suosittelivat viemään auton myyjäliikkeen korjaamoon, sillä vain siten voisin saada myyjäliikkeen osallistumaan kustannuksiin.

Auton myyneen liikkeen korjaamolla vaihdettiin moottori, tai niin ainakin annettiin ymmärtää, korjaus kesti 6 viikkoa, enkä saanut sijaisautoa tai informaatiota korjauksen kestosta missään vaiheessa, pyynnöistä huolimatta.

Kun lasku tuli kotiin, olikin vaihdettu vain osamoottori. Moottoriin jäi korjaamon mukaan sähköjärjestelmästä johtuva käyntihäiriö, joka luvattiin korjata seuraavalla viikolla. Auton moottori korjaamon mukaan muuten kunnossa ja käyntihäiriöstä huolimatta autolla voi ajaa.

Päivä 1 korjauksen jälkeen: Öljynpainevalo alkoi taas palaa. Hinaus heti korjaamolle, vaihdettiin öljypaineanturi seuraavan työpäivänä. Anturin vaihdon jälkeen auto on ajokunnossa korjaamon mukaan.

Päivä 1 anturin vaihdon jälkeen: Taas öljynpainevalo alkoi palaa. Koska korjaamon mukaan kyse on edelleen sähköviasta, autolla voi ajaa ja pyysivät tuomaan seuraavana päivänä korjaamolle.

Menin omalle korjaamolle, ensin pyydettyäni ajoluvan n. 2km, auton korjanneelta korjaamolta. Omalla korjaamolla sanoivat, että ei edelleenkään paineita yläkerrassa ja moottoriöljyn seassa polttoainetta. Autolle ei annettu ajolupaa. Hinaus takasin alkuperäiseen korjaamoon ja sanoivat, että öljypumppu on rikki.

Auto on edelleen korjattavana ja kilometrejä korjauksesta n.150. Mitä teen asian suhteen? Missä vaiheessa voin vaatia korjaamon vaihtoa?

Erittäin masentunut, epätoivoinen ja kohta myös lopullisesti hihat polttanut autoilija.

Tapio Ketonen:

Suosittelen, että käännyt pikimmiten kotipaikkakuntasi kuluttajaneuvojan puoleen. Hänen avullaan voit esittää myyjäliikkeelle vaatimuksen paitsi siitä, että auto laitetaan pikimmiten kuntoon, myös siitä, että myyjäliike maksaa sinulle korvauksen auton kohtuuttoman pitkästä korjausajasta.

Et sinänsä voi vaatia korjaamon vaihtoa, koska myyjällä on oikeus korjata auto haluamallaan korjaamolla. On ymmärrettävää, että myyjäliike haluaa tehdä työn omalla verstaallaan, koska näin se tulee heille edullisemmaksi - tai ainakin sen pitäisi tulla. Jos pajalla todella on tuon tason tunareita, tuskin heille kovin paljon tarvitsee maksaa, mutta hukkaan sekin raha näemmä menee.

Tuollainen tunarointi on kuitenkin jo sellaista, ettei sitä tarvitse sietää. Kerroit kotiin tulleesta laskusta: mikä ihmeen lasku? Jos autoa korjattiin takuun tai kuluttajansuojan perusteella, ei siitä pitäisi tulla mitään laskua. Vie se lasku kuten kaikki muutkin autoon liittyvät paperit kuluttajaneuvojalle, niin laitatte saman tien vaatimuksen rahojen takaisinmaksusta.

Laita sitten vielä asiasta vähän tarkempaa tietoa tulemaan sähköpostilla. Tuo alkaa jo olla sen tason korjausta, että liike taitaa kaivata laajempaakin julkisuutta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.