Kysymys:

Onko Teille koskaan tullut japsimerkkien maahantuojalta tai jopa tehtaan edustajalta selvää vastausta siihen, miksi kaikille heille näyttää olevan ylivoimaisen vaikeaa tarjota dieselhenkilauton ostajalle automaattivaihteistoa ?

Sikäli jännä juttu, että käytännössä kaikki eurooppalaiset kilpailijat ns. Avensis-kokoluokassa tämän vaihtoehdon tarjoavat, japseista ei yksikään. Maastureihin tätä yhdistelmää saa, mutta se ei paljoa lohduta. Ja eikös kuitenkin ole niin, että monetkaan autonvalmistajat eivät itse automaattilaatikoita valmista ? Taisi viimeisimmät automaattidieselit olla joskus 80-luvulla, Nissanin kutosdieseleissä....

Maahantuojilta jos kysyy, niin vastaus on aina sama : valitettavasti ei ole tulossa, syytä ei kerrota.

Tapio Ketonen:

Eiköhän tuohon ole ilmiselvä syy: valmistajat eivät katso dieselautomaattien kysyntää riittävän suureksi, jotta kannattaisi ryhtyä kehittämään tuollaista mallia. Siitä ei hyvä seuraa, jos yritetään laittaa bensamallin automaattilaatikko dieselin perään, joten pitäisi kehittää uusi varmasti sopiva versio.

Vanhoissa Datsuneissa tai Nissaneissa oli takaveto ja vanhakantainen kolmivaihteinen automaatti. Uusissa japanilaisissa dieseleissä on etuveto ja poikittaismoottori, joten vanha perinteinen jenkkityyppinen automaatti ei sovi.

Isoissa maastureissa taas moottori on pitkittäin, joten voidaan käyttää tutumpaa tekniikkaa. Näissä ilmeisesti voidaan käyttää samaa vaihteistoa niin bensa- kuin dieselmalleissakin.

Maahantuojat ovat kovin häveliäitä, on ilmeisen vaikea tunnustaa, että liiketalouden lait määräävät jokseenkin kaiken, myös sen, millaisia malleja heidän päämiehensä valmistavat. Jos jonkin mallin valmistaminen on tehtaan laskelmien mukaan tuottoisaa, sitä myös todennäköisesti aletaan valmistaa. Vastaavasti jos valmistus ei kannata, tällainen malli haudataan pikaisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.