Kysymys:

Autoni ajovalot ovat H7 tyyppisillä polttimoilla varustetut ja yhtenäisen muoviumpion alla. Auton ollessa reilu kolmivuotias alkoi muovinen umpion pintä säröillä, ensin toinen umpio ja sitten toinen. Huollossa lopulta pienen taistelun jälkeen vaihtoivat molemmat umpiot, itse maksoin vaihdon. Nyt on jälleen toisessa umpiossa havaittavissa säröytymistä.

Olen miettinyt vaurion syntymekanismia ja tullut siihen tulokseen, että ajovalojen pesuneste osuessaan pinnaltaan kuumaan umpion pintaan alkaa ajan mittaan säröyttää sitä. Ovatko muoviset valoumpiot kertakäyttötavaraa vai onko kyseessä materiaaliin liittyvä valmistusvirhe? Auto on Citroen.

Tapio Ketonen:

Kyseessä lienee materiaaliongelma, mutta en sitten tiedä, johtuuko tuo pesunesteestä. Muovisissa ajovaloissa on tuota samaa ilmiötä havaittu silloin tällöin, mutta sen perimmäinen syy on jäänyt hämäräksi. Muovit ovat arkoja myös uv-säteilylle, joten sekin voi olla syynä. Joissakin polttimoissa tuota säteilyä on enemmän.

Käytetyn Xantiamme takavalot ovat kyllä esimerkki siitä, etteivät Citroënin valaisimissa käytetyt muovit ole kovin laadukkaita. Xantian takavalot ovat haalistuneet surkean harmaiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.