Kysymys:

Ford kuuleman mukaan lopettaa syksyllä automaattivaihteisten dieseleiden myynnin, ainakin Mondeoihin. Paluu ehkä 2007. Jaguariinhan niitä ei edes myyty. Käsittääkseni syynä on dieseleiden väännöstä ja useimmiten ammattikäytöstä johtuvat kestävyysongelmat.

Samaan konserniin kuuluu Volvo - käyttääkö Volvo eri vaihdelaatikkoa kuin konsernin muut merkit ja onko Volvon automaattilootan ja dieselin yhdistelmästä kokemusperäistä tietoa? Yllättävän monelle valmistajalle tuo yhdistelmä taitaa olla vaikea yhdistelmä?

Tapio Ketonen:

Niiden "oikeiden" eli Ruotsissa tehtyjen isojen Volvojen vaihteistot ovat erikseen Volvoihin suunniteltuja. Volvoissa käytetään viitos- tai jopa kuutosmoottoria keulalla poikittain, ja tämä vaatii vaatii vaihteistolta tavallista kapeampaa rakennetta. Ainakaan toistaiseksi Volvon komponentteja ei ole käytetty Fordeissa.

Dieselmoottori on voimansiirron kannalta ongelmallinen, koska sen tuottama vääntömomentti on suuri. Paikat on mitoitettava nimenomaan suurimman vääntömomentin perusteella, ja kun dieselien tehot ja väännöt ovat viime aikoinan nopeasti kasvaneet, automaattivaihteistot ilmeisesti alkavat "jäädä pieniksi".

Lisäongelmia tuottavat dieselin aikaansaamat voimakkaat värinät. Moottorista voima tulee ulos etenkin alakierroksilla melkoisten vääntövärähtelyjen myötä, ja tämä aiheuttaa ylimääräisia rasituksia voimansiirtoon.

70- ja 80-luvun vaihteessa amerikkalaiset yrittivät tulla markkinoille dieselmalleilla. Oldsmobile Delta 88 oli komea auto, mutta paitsi että sen bensakoneesta kehitetty dieselmoottori ei kestänyt, myös bensakoneiden yhteydessä ikuisina pidetyt automaattivaihteistot rikkoutuivat. Syyksi arveltiin nimenomaan dieselin värinöitä. Vaikeuksia siis on ollut ennenkin ja näyttää olevan edelleen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.